Ferrari avslöjar drivlina till superbil
Ferraris nästa superbil, ersättaren till Ferrari Enzo, kommer få hybridsystemet HY-KERS som enligt Ferrari germer effekt samtidigt som det drar ner bränsleförbrukningen 40 procent.
Kommande flaggskeppsmodellen från Ferrari kommer, som vi skrivit om tidigare, bli Ferraris första serietillverkade hybridbil. På den nu pågående bilsalongen i Peking visar man upp systemet som man döpt till HY-KERS.
Trots att systemet väger ner bilen med 120 kilo så hjälper det till att kapa 0-200-tiden med tre sekunder samtidigt som bilens bränsleförbrukning sjunker med 40 procent. Litiumjon-battericellerna kommer från Samsung men kommer att installeras i Ferraris egen fabrik.
Två elmotorer kommer kopplas i hop med V12-motorn, varav den ena mellan transmissionen och motorn som parats i hop med en elektrisk generator som sitter framför en av de två kopplingarna. Den laddar upp under inbromsning och ger kraft vid acceleration. Den andra elmotorn är till för hjälpsystemen i bilen och har placerats framför V12:an. Den som kan sin Ferrarihistoria minns upplägget från 599 GTB HY KERS på Genève 2010 (se bildgalleriet nedan) men till Enzo-ersättaren har systemet blivit mindre och renare.
En extra bonus är att tyngdpunkten med de extra motorerna blir lägre än med en konventionell förbränningsmotor. De extra kilon som batterierna tynger ner bilen kommer Ferrari spara in genom att använda samma typ av kolfiber från företagets Formel 1-bilar i chassit. Jämfört med den typ av kolfiber som användes i Enzo och F50 kommer efterträdarens kolfiber vara lättare och starkare.
https://youtu.be/223vtgXU_1M?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se