Ferrari California – direktrapport från första provkörningen
David Lilja befinner sig just nu på varma härliga Sicilien för provkörning av nya heta Ferrari California. Bilen överraskar. Bland annat den nya växellådan imponerar, liksom hela bilens harmoniska framträdande.
25 grader och sol, vem skulle inte vilja befinna sig på Sicilien nu med tanke på vädret vi har hemma i Sverige?! Jasså, inte? Men om det ingår en provkörning av Ferraris nya plåtcabriolet California på ön söder om Italiens stövelspets? Just det ja, då hade du gärna bytt, men det vill inte David som är där just nu och njuter bakom ratten på Ferraris nya guldklimp.
– California är grym! Mekaniskt alltså. Utseendemässigt kan jag inte påstå att jag är kär, säger David över en ruskigt dålig telefonlina.
Utseendemässigt menar han att bilen är lite ”bulkig” sedd bakifrån, den ser helt enkelt en aning baktung ut. Sedan är bilen klart snyggare med taket uppfällt. Då är bilens linjer mest kompletta.
Rent känslomässigt vid första anblicken har bilen verkligen det som en Ferrari ska ha. En känsla som förstärks efter att ha avverkat några mil med bilen.
Under huven ruvar en V8 på 4,3 liter som pumpar ut 460 hästkrafter. Det är i grund och botten samma maskin som i Ferrari F430, men i California har den försetts med direktinsprutning. Första gången tekniken används i en Ferrari-motor. Tack vare direktinsprutningen är motorn både snålare och snällare för miljön än vad den skulle vara utan tekniken. Utsläpp av 310 gram koldioxid per kilometer låter kanske mycket, men ser man till klassen som California lirar i så är det ändå lågt.
Motorn förmedlar ett makalöst härligt ljud. Det kan till och med jag intyga efter att ha fått höra den varvas över telefonen. Även med taket uppe får man som passagerare ta del av ljudkulissen, tvärtemot hur det är hos flera av konkurrenterna.
David är nästan lyrisk när han berättar om motorns vrid. Att ligga i sjunde och högsta växeln i 45 km/h är inga problem. Styrkan finns där hela tiden.
Transmissionen är nog det som imponerar mest på David. Lådan är en nyutvecklad sjustegad dubbelkopplingslåda. Växlingarna sker obemärkt och ruskigt snabbt.
Ute på de slingriga vägarna är Ferrari California riktigt rolig att köra, men samtidigt väldigt lätt att handskas med. Den skiljer sig rejält från övriga modeller från Maranello som är klart vildare. Californias viktfördelning på 47/53 gör körningen enkel samtidigt som det mesta går att ställa in efter förarens behag – fjädring, växellåda, gasrespons med mera. Den nya multilänkbakaxeln gör färden betydligt mer komfortabel än hos övriga modeller.
Inuti bilen andas bilen kvalitet. Materialvalen känns gedigna och stolarna är sköna. Baksätet är däremot inte mycket för vuxna, speciellt inte när taket är uppfällt. Taket förresten, det fälls upp eller ned på hurtiga 14 sekunder och känns väldigt robust byggt. Inget knirr eller knarr.
– Detta är den första Ferrarin som verkligen kan ses som en bil för dagligt bruk, så lättkörd är den. Enda stora plumpen för Ferrari är – varför har ni inte gjort en sådan här modell tidigare, avslutar David Lilja frågandes.
Svensk lansering av Ferrari California är det i maj/juni nästa år. Prislappen på 1 840 000 kronor visar att det inte handlar om en ny instegs-Ferrari eller ”baby-Ferrari” som många påtalade innan bilens lansering. Trots finanskris så verkar det råda mindre kris i svenskarnas plånböcker. Redan nu har 80 personer tecknat order på en California.
– Det här är bland det bästa jag någonsin kört, tillägger David via Messenger under kvällen efter att ha fått tag på en redig uppkoppling för att kabla ut bilder från provkörningen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se