Ferrari F12tdf officiell – en urstark italienare
Ferrari visar upp specialversionen F12tdf, den hårigaste F12:an hittills. Byggs självklart i begränsad upplaga.
Det spekulerades länge i att specialversionen av Ferrari F12 Berlinetta skulle få tilläggsnamnet Speciale, likt 458 Speciale. Så blev det dock inte och den heter i stället F12tdf som står för Tour de France och knyter an till klassikern 250 GT Berlinetta Tour de France från 1950-talet.
F12tdf kommer att byggas i en begränsad upplaga om 799 exemplar och Ferrari utlovar högre prestanda samt förbättrad aerodynamik och väghållning.
Motorn är liksom tidigare en V12:a på 6,3 liter, tack vare bland annat nytt insug och mekaniska ventillyftare i stället för hydrauliska har Ferrari skruvat upp effekten till 780 hästkrafter och 705 newtonmeter. 40 hästkrafter respektive 15 newtonmeter högre än i standardversionen.
Kraften skickas via en uppdaterad version av F1 DCT-lådan, som nu ska vara upp till 30 procent snabbare vid uppväxling och 40 vid nedväxling än tidigare. Enligt Ferrari ligger tjänstevikten på 1 520 kg, alltså hela 110 kg lättare än vanliga F12. 0-100 km/h ska avklaras på 2,9 sekunder och toppfarten anges till 340 km/h.
Utöver dessa förändringar har Ferrari även finslipat på de aerodynamiska egenskaperna som ska ha förbättrats avsevärt tack vare bland annat nytt kjolpaket, ny bakre diffusor samt spoiler och nya luftintag och utsläpp både fram och längs sidorna. Även bromssträckan har förbättrats tack vare att F12tdf har utrustats med bromsar från LaFerrari.
I nuläget är varken lanseringsdatum eller pris fastställt, men det sistnämnda kan vi anta blir avsevärt mycket högre än de 2,7 miljoner kronor vanliga F12 Berlinetta kostar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se