Ferrari F150 – nya Enzo: 950 hk och 1 280 kilo!
Ferrari Enzo-efterträdaren är inte officiell än men i samband med en privat visning i Maranello i går sipprade stenhårda fakta ut. Vad sägs om 950 hästkrafter som bär på 1280 kilo bil?
Ferraris nya supersportbil, med betoning på super, kommer allt närmare avtäckningen som Ferrari-bossen Luca di Montezemolo för ett par veckor sedan avslöjade äger rum i februari.
Men redan i går, onsdag, hade Ferrari en privat visning för ett utvalt gäng som hade tagit sig till Maranello. Där fick de ta del av smaskig teknisk information om F150 som bilen heter just nu, eller F150 Project som är det fullständiga namnet. Det kommer förmodligen inte att bestå utan är Ferraris interna namn för Enzo-efterträdaren.
Den smaskiga detaljerna som tog sig utanför visningshallen i Maranello är inte bara smaskiga, utan också stenhårda. Tidigare har det spekulerats om effekt kring 800 hästkrafter eller strax däröver. Den verkliga siffran är otroliga 950 hästkrafter. V12-motorn har maxeffekt på 800 hästkrafter vid 9200 r/min medan de sista 150 hästkrafterna fås med hjälp av KERS, ett system som redan i dag återfinns hos Formel 1-bilarna. Hela drivlinan, HY-KERS som den kallas, har Ferrari redan presenterat lite närmare.
Maxvridet är fortfarande okänt men enligt uppgifterna ska det finns tillgängligt redan från 1000 r/min.
Hela drivlinan väger 150 kilo varav V12:an står för 120 av dessa.
En annan godbit om motorn som dagens uppgifter bjuder på: ljudet. Ferrari ska ha jobbat mycket med just detta. Anledningen? Att få motorljudet hos F150 att låta precis som en Formel 1-bil.
Extremt mycket effekt, mer än någon annan Ferrari genom tiderna, men det är inte allt. Lägg på den finfina viktsiffran på 1280 kilo (1270 figurerade tidigare i dag men har justerats upp lite). Det innebär att varje hästkraft bär på 1,35 kilo bil.
Effekten och vikten ger så klart prestanda därefter. 0-100 km/h sägs gå på 3,0 sekunder, 0-200 km/h på 7,0 sekunder. Toppfart 370 km/h. Fernando Alonso avverkar Ferraris bana Fiorano på 1 minut och 20 sekunder, en riktigt bra tid. Det är tre sekunder snabbare än F12 Berlinetta gör varvet, men fem sekunder långsammare än 599XX Evolution (som inte är gatlegal). Det är också 24 sekunder långsammare än F2004, Ferraris Formel 1-bil från säsongen 2004.
Tiden runt Nürburgring sägs vara under sju minuter, en hiskeligt snabb tid.
Stoppsträckan från 200 km/h ligger på 115 meter.
Bakvinge och rörlig diffusor sörjer för att marktrycket hela tiden är optimalt.
499 exemplar ska tillverkas av Ferrari F150. Världspremiär är det på Genèvesalongen i mars men som tidigare nämnt presenteras bilen förmodligen digitalt redan i februari. Leverans till kund äger rum i december i år.
Priset? Lite mer än tio miljoner kronor.
Vi ser redan nästa års gjutna ban/dragrace framför oss: Ferrari F150 mot Porsche 918 Spyder och McLaren P1. Vilken sommar det kan bli 2014!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se