Ferrari FF gör entré
Chocken över att Ferrari släpper en halvkombi i form av FF har förmodligen lagt sig vid det här laget. Nu är det premiär för bilen på Genèvesalongen och i samband med det bjuds vi på fler bilder.
Ferrari slog världen med häpnad i januari under onlinevisningen av deras nya modell FF. Många hakor tappades då bilen visade sig vara en halvkombi, eller Shooting Break som kanske passar bättre på en bil av den här typen.
Bilen, som just nu ställs ut i tre exemplar på Genèvesalongen, är det rymligaste Ferrari någonsin byggt. Den är gjord för förare och tre passagerare plus något för Ferrari så udda som 450 liter bagage (800 liter om man fäller bakre fåtöljerna).
Men det är inte enbart de häpnadsväckande och rymliga formerna som är nyheten med FF. Namnet FF är en akronym för Ferrari Four där Four (fyra) står för antalet som ryms i kupén, men också för antalet drivande hjul. Ferrari FF är nämligen Ferraris första fyrhjulsdrivna modell.
Maskinen under huven består av tolv cylindrar i V-formation som tillsammans utgör en volym om 6,3 liter. Motorn är direktinsprutad och ger 660 hästkrafter och 683 newtonmeter. Eftersom bilen väger 1 790 kilo (torrvikt) ger det ett vikt/effekt-förhållande på 2,7 kilo per hästkraft.
Drivlinekonfigurationen är av transaxeltyp eftersom motorn är mittmonterad, närmare bestämt strax bakom framaxeln, samtidigt som växellådan (sjuväxlad dubbelkopplingslåda) är monterad i samband med bakaxeln. Detta ger bilen en näst intill optimal viktfördelning. Ferrari säger att 53 procent av vikten ligger över bakhjulen.
För första gången får vi nu se interiören i Ferrari FF. Som vi ser är det lyxigt och ombonad med en stor portion racinginfluenser, inte minst ratten är ett exempel på det sistnämnda. Knapparna och Manettino-vredet sladdrar om det. En intressant detalj är stolarnas stommar som är i lättviktsmaterialet magnesium. Ingenting har lämnats åt slumpen för att äventyra bilens vikt.
Läs mer om Ferrari FF.
https://youtu.be/FkYzxSW5hn4?height=347&width=575Ferrari FF
Tekniska data
Motor
Typ: 65-graders V12
Volym: 6, 262 liter
Borrning/slaglängd: 94/75,2 mm
Maxeffekt: 660 hk vid 8000 r/min
Max vridmoment: 683 Nm vid 6000 r/min
Specifik effekt: 77 kW/liter, 105 hk/liter
Max varvtal: 8000 r/min
Kompression: 12,3:1
Dimensioner och vikt
Längd: 4 907 mm
Bredd: 1 953 mm
Höjd: 1 379 mm
Hjulbas: 2 990 mm
Spårvidd fram: 1 676 mm
Spårvidd bak: 1 660 mm
Torrvikt: 1 790 kg*
Tjänstevikt: 1 880 kg*
Viktförhållande: 47 % fram, 53 % bak
Bagagevolym: 450-800 liter
Bränsletank: 91 liter
Däck och fälg
Fram: 245/35 ZR 20 8.5 J x 20
Bak: 295/35 ZR 20 10.5 J x 20
Bak (vinterdäck): 285/35 ZR20 10.5 J x 20
Bromsar
Fram: 398 mm x 38 mm
Bak: 360 mm x 32 mm
Transmission och växellåda
4RM (fyrhjulsdrift) och 7-växlad dubbelkopplingslåda
Elektroniska hjälpsystem
4RM, F1-Trac, E-Diff, PTU, ABS/EBD, ESC
Stötdämpare
SCM3 (elektromagnetiska)
Prestanda
Toppfart: 335 km/h
0-100 km/h: 3,7 s
0-200 km/h: 11,0 s
100-0 km/h: 35 m
Vikt/effekt: 2,7 kg/hk*
Förbrukning och utsläpp
Förbrukning: 1,54 l/mil**
CO2-utsläpp: 360 g/km**
* Gäller europeiska versionen
** Med bränsle/effekt-optimeringssystemet HELE
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se