Ferrari har tagit patent på hybrid- och 4x4-system
Nu är det mer eller mindre fastställt att Ferrari utvecklar ett hybridsystem. Ritningar från Europeiska Patentverket avslöjar Ferraris kommande system för hybriddrift, som dessutom innebär att bilarna blir fyrhjulsdrivna.
Det har under lång tid spekulerats fram och tillbaka kring Ferraris eventuella hybridplaner. Mystiska prototypbilar har kunnat ses ute på vägarna sedan en tid tillbaka och oftast har dessa antagits vara testvagnar för Ferraris kommande hybridsystem. Nu är det mer eller mindre bekräftat att Ferrari utvecklar en drivlina som kombinerar eldrift med en vanlig förbränningsmotor. Brittiska Autocar har lyckats snappa upp att Ferrari har ansökt om patent på en hybridlösning hos det Europeiska Patentverket (EPO).
Egentligen är det inte bara ett system som Ferrari har sökt patent på. Totalt finns det sex ritningar som visar lika många versioner av ett hybridsystem. Alla har de en sak gemensamt – en konventionell förbränningsmotor ska driva ett hjulpar medan en elmotor tar hand om det andra. Några ritningar visar dock ett system där en liten elmotor placeras i vardera framhjulen samtidigt som den vanliga förbränningsmotorn driver bakhjulen.
Ferrari uppges inte ha sänkt förbrukning och ökad miljöhänsyn som främsta syfte med hybridsystemet. Snarare är det förbättrade köregenskaper som ligger bakom. Tanken är att föraren ska kunna bestämma helt och hållet över hur system ska verka. Vill man bara ha bakhjulsdrift ska elmotorn/elmotorerna kunna kopplas ifrån. Om vägförhållandena är sämre kan eldriften kopplas in och vips så har man en fyrhjulsdriven bil.
Autocar är övertygade om att Ferraris hybridplaner även kommer att inkludera ett stopp/start-system. Då uppstår dock frågan hur väl detta kommer att passa med Ferraris väl inarbetade image. Vem vill att Ferrarin ska vara alldeles tyst när man står och väntar vid ett rödljus?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se