Ferrari J50 officiell – Maranellos julklapp med 690 hästkrafter
Ferrari har släppt ännu en specialversion, denna gång J50 som är baserad på 488 Spider. Med targatak och 690 turbomatade hästkrafter ska den locka tio japaner, och kanske andra, till köp.
Ferrari firar 50 år i Japan och, precis som när Ferrari firade 50 år med F50, gör man det med en specialare, nämligen J50 (som är och förblir mycket mer ovanlig än F50). Modellen är baserad på 488 Spider, det vill säga cabrioletversionen av 488 GTB. Men det är inte mycket mer än interiören som avslöjar att det är just en 488.
Utsidan är framtagen av Ferrari Styling Centre i Maranello och ska fungera som en sorts studie i vad den italienska sportbilstillverkaren kan ha att bjuda på i framtiden i form av ett, som de själva kallar det, radikalt designspråk. Målet var att skapa en låg design som ger en känsla av smidighet och vighet.
Vid utformningen av vindruta och sidofönster ville man få en ”hjälmvisirseffekt” som ska minna om några av märkets öppna tävlingsbilar från 1950-talet och fram. Den svarta linjen, som löper från den låga och spetsiga fronten bak till luftintagen där bakskärmarna möter dörrarna, ger karaktär till karossen och ska påminna om motsvarande svarta linjer på GTO, F40 och F50.
Vid formgivningen har aerodynamiken stått i första rummet och det är därför karossen har så mycket fler veck, öppningar och böljande partier än vad de vanliga 488-bilarna har. Vindruteramen har, jämfört med 488 Spider, sänkts för att tillåta större luftflöde över bilen bak till vingen.
Karossen är av targatyp, dock utan att ordet targa finns i modellbeteckningen eftersom Porsche har lagt vantarna på det namnet, med en taksektion i kolfiber som består av två delar för att de enkelt ska kunna stuvas ned bakom stolsryggarna.
Motorn är densamma som i 488-bilarna, det vill säga dubbelturbo-V8:an på 3,9 liter som anses vara bästa motorn i världen, men med effekten uppskruvad till 690 hästkrafter. Hur snabbt den avverkar olika distanser och hur snabbt den når olika hastigheter, när de 20 tum höga bakhjulen med för modellen specialdesignade fälgar får grepp, berättar inte Ferrari. Inte heller får vi höra något om toppfarten. 488 Spider gör 0-100 km/h på 3,0 sekunder och toppar 325 km/h så siffrorna lär ligga däromkring. Med tanke på eventuell viktminskning och bättre luftflöde kan J50 kanske till och med vara snabbare än så.
Tio exemplar ska byggas och förmodligen är alla röda redan tingade. Några andra färger finns Ferrari J50 inte i.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se