Ferrari Monza SP1 och SP2 officiella
Ferrari har sneglat bak i tiden och fastnat för ett par legendariska tävlingsbilar. Det har resulterat i två nya och exklusiva modeller – Monza SP1 ”Monoposto” och Monza SP2 ”Biposto”.
Sent i går kväll kallade Ferrari till visning av två nya modeller i hemstaden Maranello. De båda modellerna är de första i en ny serie bilar från Ferrari som går under samlingsnamnet Icona. Framträdande hos Icona-modellerna ska vara tydlig inspiration från Ferraris mest iögonfallande modeller från framför allt 1950-talet.
De två första Icona-modellerna heter Monza SP1 och Monza SP2 där förstnämnda är ensitsig (monoposto) och sistnämnda tvåsitsig (biposto). Bilarna är i grunden samma konstruktion, bortsett från sittbrunnarna, och ska påminna om några av Ferraris mest uppmärksammade tävlingsbilar genom tiderna – 1948 års 166 MM som var bilen som myntade uttrycket ”barchetta” (som egentligen betyder ”liten båt”), 1954 års 750 Monza och 1956 års 860 Monza.
Både Monza SP1 och Monza SP2 är till stora delar byggda i kolfiber för att säkerställa låg vikt och hög vridstyvhet. Ferrari skriver att bilarna är byggda utifrån en monolitisk form, vilket betyder skapad ur ett enda stycke. Riktigt så fint är det inte, så klart. Det rör sig fortfarande om bilar, inte konstverk (vilket de i och för sig är, på sitt sätt).
Ett stycke som är ”massivt” är motorn, som är densamma i båda modellerna. En V12:a på 6,5 liter som levererar hela 810 hästkrafter och 719 newtonmeter. I kombination med ”låg” vikt blir det prestandasiffror därefter, för vad sägs om 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 km/h på 7,9 sekunder och toppfart på över 300 km/h…!?
Torrvikten för SP1-varianten ligger på 1 500 kilo och för SP2-varianten på 1 520 kilo. Bilarna är med andra ord inte så lätta som man skulle kunna tro, framför allt då nämnda siffror är med lättviktskomponenter som är tillval. Med 465,7 centimeter från frontspoiler till ändrör är de nästan metern längre än ikonerna från 1940- och 1950-talen som dessutom bara vägde ungefär hälften så mycket.
Höjden är för övrigt 115,5 centimeter. Sällsynt låg siffra, vilket har sina naturliga skäl.
Mindre än 500 exemplar av Monza SP1 och Monza SP2 ska tillverkas, alltså sammanlagt. Alla exemplar är redan bokade av vad som kallas för ”kvalificerade kunder”.
Något pris har inte Ferrari gått ut med, men det snackas om runt 1,25 miljoner dollar, alltså 11 miljoner kronor. Mycket pengar men betydligt mindre än vad exempelvis en 166 MM från 1950 klubbades för i fjol, nämligen över 70 miljoner kronor.
https://youtu.be/hOfqJcdSTtE
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se