Ferrari Portofino får M, ny växellåda och mer effekt
Portofino Modificata, så heter numera Portofino efter att ha genomgått en uppdatering. Eller Portofino M, som det förkortas till.
Efter tre år längs bandet i Maranello är det dags: Portofino, den italienska plåtcabben, får en teknisk uppfräschning, några subtila designändringar samt ett nytt namn. Portofino M heter den nu, och M står för Modificata. Enligt Ferrari betyder det att bilen ”har genomgått en evolution som har förbättrat dess prestanda”.
Största nyheten är nya dubbelkopplingslådan med åtta växlar. Den kommer egentligen från SF90 Stradale och sitter också i Ferrari Roma som presenterades förra året. Den är lättare och uppges växla både snabbare och mjukare än den gamla sjuväxlade lådan i Portofino.
Manettino-vredet på ratten är nytt i Portofino, det har fem lägen med ett race-läge som har finkalibrerats för att ”maximera körglädjen”.
Utseendet är detsamma så när som på fronten och på diffusorn där bak som numera kan beställas i kolfiber.
Motorn, V8:an på 3,9 liter med twin-turbo, får samma överhalning som den fick i Ferrari Roma
. Det betyder 620 hästkrafter, ytterligare 20 hästkrafter jämfört med föregångaren. Vad betyder detta då för Portofino M-ägarens morgonrusch till bageriet? Det kommer att gå något snabbare, det är en sak som är säker. Accelerationen till 100 km/h kortas med 0,05 sekunder, från 3,5 sekunder till 3,45 sekunder.Vad är det man säger – djävulen ligger i detaljerna, inte sant? Toppfarten uppges vara oförändrade 320 km/h.
https://youtu.be/Ib78bBk2IaEOförändrat är däremot inte priset. Något svenskt pris anges inte men eftersom den nya versionen kostar omkring 70 000 kronor mer torde priset ligga på cirka 2 500 000 kronor.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se