Ferrari Portofino officiell – ersätter California T
Efter nästan tio år i livet är det dags för Ferrari California, som i dag heter California T, att ersättas. Portofino heter efterföljaren som behåller V8:an på 3,9 liter men som numera pumpar ur sig 600 hästkrafter.
I januari 2009 tryckte Ferrari på startknappen som fick produktionsbandet att även innehålla då nya modellen Californa, en plåttakscabriolet som placerade sig längst ned på Ferraris prisskala. 2014 uppdaterades modellen genom att stramas upp visuellt samtidigt som V8-motorn fick mindre volym samt tillskott av turbokraft. På grund av sistnämnda fick modellen även ett tillskott i form av latinska alfabetets tjugonde bokstav. Således blev modellbeteckningen California T.
Men när nu efterträdaren till California (T) är här är det slut på den amerikanska namngivningen. I stället har Ferrari återvänt till hemlandet Italien då de gett efterträdaren namnet Portofino, det vill säga samma namn som den vackra fiskebyn i Ligurien bär.
Portofino är precis som föregångaren en plåttakscabriolet. Ferrari väljer alltså en annan väg än vad exempelvis BMW tar med efterträdaren till nuvarande Z4, den får som bekant tygsufflett.
De böljande formerna och svepande linjerna känns igen från California men utseendet är ändå nytt och följer Ferraris övriga modeller av senare snitt. Det är lite mer veck och kanter samt en betydligt mer kaxig front med ny grill, större luftintag och nya strålkastare hjälper till att göra bilen visuellt bredare. En del detaljer kan härledas till superbilen 812 Superfast som presenterades i början av året.
Grundkonceptet interiört följer ganska mycket samma mall som hos California T men det är modernare och mer avskalat. Ett nytt navigationssystem med en 10,2 tum stor skärm har tagit plats ovanför mittkonsolen. Även framför passageraren, ovanför handskfacket, finns en skärmyta som är tryckkänslig för att personen bredvid föraren ska kunna styra vissa av bilens funktioner, exempelvis navigatorn, musikspelandet och prestandainställningar. Denna passagerarskärm är inte en nyhet för Ferrari, bland annat 488 GTB och GTC4Lusso har motsvarande skärmar.
Motorn i Portofino är precis som i California T den så kallade F154-motorn som även finns till 488 GTB, 488 Spider samt GTC4Lusso T. Motorn, som har hyllats flera gånger och utsetts till världens bästa alla kategorier, är dock inte exakt densamma sett över alla modeller då exempelvis slaglängd och effektuttag skiljer sig åt.
Denna 3,9 liter stora V8 med biturbomatning är på, för att vara exakt, 3 855 kubikcentimeter, det vill säga samma som i California T och därmed några kubikcentimeter mindre än i 488 GTB (3 902 cm3).
Ferrari säger att motorn har fått nya kolvar och vevstakar i Portofino-utförandet samt ny design på insuget. Även på andra sidan, grenröret, har modifieringar genomförts och Ferrari säger att förändringarna ger mer av den karaktäristiska gasresponsen helt utan turbofördröjning som märket är känt för (enligt italienarna själva alltså). Precis som hos California T har maskinen Variable Boost Management-tekniken som maximerar vridmomentet över hela kurvan, oavsett vilken växel som används. Förutom vassare gasrespons etcetera utlovas även lägre förbrukning, 1,05 liter per mil för att vara exakt, eller 245 gram koldioxid per kilometer om man hellre mäter i gasform. Det är fem gram bättre än California T.
V8:an med 90 grader mellan cylinderbankarna ger 600 hästkrafter vid 7 500 r/min samt 760 newtonmeter mellan 3 000 och 5 250 r/min. California T bjöd på 560 hästkrafter och 755 newtonmeter.
Portofino är snabbare än sin föregångare, men inte med stor maginal. 0-100 km/h går på 3,5 sekunder och toppfarten anges till över 320 km/h. California T fixade 0-100 km/h på 3,6 sekunder och toppade 316 km/h.
Ferrari berättar inte hur mycket Portofino väger, däremot att viktfördelningen är 46 procent fram och 54 procent över de drivande bakhjulen som har försetts med märkets senaste (tredje generationen) elektroniska diffbroms (E-Diff3).
Modellen har vuxit en aning i jämförelse med föregångaren och mäter 458,6 centimeter på längden, 193,8 centimeter på bredden och 131,8 centimeter på höjden (blir några centimeter lägre när taket fälls ned).
Ferrari Portofino har publik världspremiär på bilsalongen i Frankfurt nästa månad. Vi misstänker att orderböckerna öppnas parallellt med den visningen. När den rullar ut till kund återstår att se men sannolikt blir det i början av nästa år. Till vilket pris återstår även det att se.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se