Ferrari Styling Center tog fram formen under ledning av designchef Flavio Manzoni. Foto: Ferrari

Ferrari SP48 Unica är just det – unik

Special Projects-divisionen har tagit fram ännu en specialare och byggt ett enda exemplar. Räkna med högt andrahandsvärde.

Redan 2007 lanserade Ferrari sitt Special Projects-program, en avdelning som riktar sig till kunder med lite extra tjocka plånböcker och som inte nöjer sig med att kryssa för sportstolar och metalliclack när de beställer bil. Nej, de här kunderna vill ha någonting unikt. Och det får de. Genom åren har de levererat en ganska lång rad skräddarsydda bilar, men hur många vet vi inte. 

Det är nämligen inte alla som visats upp offentligt, somliga kunder har valt att vara diskreta. Andra har varit mer öppna med vad de har beställt, som när Eric Clapton ville ha en 458 med annat utseende

Nu har Special Projects spikat ihop ännu en bil, baserad på Ferrari F8 Tributo men med helt ny kaross som man gärna visar upp på bild. Ferrari SP48 Unica är orange, saknar bakruta och har 3D-printade ventilationsgaller fram och bak, en tillverkningsteknik som har möjliggjort det säregna utseendet. Eller som Ferrari själva uttrycker det, att det resulterat i ”perfekta 3D-galler som verkar uthuggna ur en solid volym som skapar en känsla av sömlös kontinuitet och dynamiskt flöde”. Där ser man. 

1 AV 4
Bakom sidorutorna tas luft till laddluftkylarna.
Foto: Ferrari
2 AV 4
Foto: Ferrari
3 AV 4
Foto: Ferrari
4 AV 4
Foto: Ferrari

Formgivningen är påtagligt kilformad och visst anar man inspiration från både Lancia Stratos och den av Special Projects framtagna Ferrari J50? Ferrari pratar om det ”sofistikerade samspelet av symmetrier och korsande linjer som skapas av dess former”, men Ferrari borde tänka på att skönheten ligger i betraktarens öga. 

Eftersom luftflödena kring en ny kaross behöver styras upp har inte bara formgivarna fått jobba, utan även ingenjörerna. Dels har man fått fila på kylsystemet för att man ska kunna bli av med värmen lika bra som i F8 Tributo, dels har man petat i aerodynamiken för att få rätt på balansen i bilen. Man vill ju inte att den ska lyfta i högre hastigheter. Särskilt bak har man lyckats förbättra marktrycket, med hjälp av den utdragna ankstjärten. 

Hur insidan ser ut får vi inte veta, annat än att den hämtats från F8 Tributo och sedan klätts om i laserperforerad svart Alcantara med orange effekter. Sedan är det slut på information. Några mått- eller viktuppgifter nämns inte. Inte heller får vi veta vad den har kostat eller, framför allt, vem som har köpt den. Så den uppenbarligen rätt förmögna köparen vill vara anonym. Kanske är det en gitarrhjälte, kanske är det en oljeoligark.