Ferrari-V8 världens bästa motor för fjärde året i rad
Ferrari prenumererar på titeln ”International Engine of the Year” – årets motor i världen – och det är tack vare deras fantastiska 3,9-litersåtta. För fjärde året i rad har den italienska V8:an fått juryn på fall.
Brittiska UKi Media & Events har engagerat en jury i att rösta fram världens bästa motorer sedan 1999. Det är med andra ord 20 år sedan det hela började och numera består juryn av 70 biljournalister från hela världen. En av alla dessa är Teknikens Världs Hans Hedberg som är enda nordiska röst i juryn.
Under årens lopp är det BMW:s motorer som har dominerat med hela 62 utmärkelser, plus åtta för motorer som BMW tagit fram tillsammans med PSA-koncernen. Enbart sett till huvudkategorin – årets bästa motorer – är BMW bäst även där med sju vinster. Bra många fler än Ford och Ferrari på delad andraplats med tre vinster vardera.
Årets vinnare
Men nu drar Ferrari ifrån Ford, för Ferrari har återigen lyckats plocka hem titeln ”International Engine of the Year” som i och med elektrifieringen i bilbranschen har döpts om till ”International Engine+Powertrain of the Year”, det vill säga årets internationella motor och drivlina.
För fjärde året i rad är det Ferraris V8 på 3,9 liter som plockat hem flest poäng från juryns medlemmar, däribland Hans Hedberg som hade den som etta på sin lista.
– Kanske lite tråkigt att den motorn vinner igen, men det är en förbaskat bra motor, helt enkelt, säger Hans Hedberg.
Och Hans vet vad han pratar om, han har flera gånger låtit motorn arbeta på kommando av hans högerfot. I fjol körde han motorn monterad i Ferrari 488 Pista där den levererar 720 hästkrafter och 770 newtonmeter.
Storslam för Jaguar
Jaguars elektriska drivlina i I-Pace föll många jurymedlemmar på läppen. Elmotorn med tillhörande komponenter blev inte enbart utsedd till årets nya motor, utan även årets elektriska drivlina samt årets motor och drivlina med effekt på mellan 350 och 400 hästkrafter.
Hans Hedberg hade dock inte Jaguar-drivlinan som favorit i dessa tre kategorier, i stället gav han flest poäng till Teslas elektriska drivlina i de två sistnämnda kategorierna och Mercedes-AMG:s tvålitersmonster till motor i kategorin årets nya motor.
Nya kategorier
I och med allt fler hybridiserade och elektrifierade drivlinor har International Engine of the Year-organisationen gjort om lite i kategoriseringen av motorer. De har frångått kategorier baserade på motorvolym och i stället valt att utgå från effektsiffror. Dessutom har årets gröna motor försvunnit och ersatts med årets hybriddrivlina.
Följande är samtliga vinnarmotorer 2019:
Årets motor+drivlina 2019
Ferrari 488 Pista
V8, 3,9 liter, 720 hk, bensin
Årets motor+drivlina 2019 med effekt under 150 hk
Ford Focus 1,0 EcoBoost
R3, 1,0 liter, 125 hk, bensin
Årets motor+drivlina 2019 med effekt på 150-250 hk
Audi TT Coupé 40 TFSI S tronic
R4, 2,0 liter, 200 hk, bensin
Årets motor+drivlina 2019 med effekt på 250-350 hk
Porsche 718 Boxster S
B4, 2,5 liter, 350 hk, bensin
Årets motor+drivlina 2019 med effekt på 350-450 hk
Jaguar I-Pace
400 hk, el
Årets motor+drivlina 2019 med effekt på 450-550 hk
Mercedes-AMG GT
V8, 4,0 liter, 486-517 hk, bensin
Årets motor+drivlina 2019 med effekt på 550-650 hk
Ferrari Portofino
V8, 3,9 liter, 600 hk, bensin
Årets motor+drivlina 2019 med effekt över 650 hk
Ferrari 488 GTB
V8, 3,9 liter, 670 hk, bensin
Årets nya motor 2019
Jaguar I-Pace
400 hk, el
Årets hybriddrivlina 2019
BMW i8
R3, 1,5 liter, 231 hk plus elmotor 141 hk
Årets elektriska drivlina 2019
Jaguar I-Pace
400 hk, el
Årets prestandamotor 2019
Ferrari 488 Pista
V8, 3,9 liter, 720 hk, bensin
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se