Fiat 124 Spider officiell – fakta och bilder
Efter många om och men och flera år av väntan är den nu här – Mazda MX-5 i italiensk kostym, eller Fiat 124 Spider som det uttalas på det språk som används i landet som liknar en stövel.
Det var i början av 2013 som Mazda och Fiat satte sina kråkor på ett avtal som förband de båda företagen att göra gemensam grej av senaste generationen MX-5. Fiat skulle få sin variant av världens mest uppskattade roadster, dock under varumärket Alfa Romeo.
Men under vägen ändrade sig Sergio Marchionne angående emblemet i nosen. En roadster som byggs i Japan är enligt honom knappast vad Alfa Romeo står för. Därför blev det sagt att den italienska MX-5:an skulle gå under antingen Abarth-varumärket eller Fiat. Till sist klubbades det sistnämnda igenom. Och efter många om och men står den nu äntligen färdig och skiner ikapp med andra bilar på bilsalongen i Los Angeles som öppnade upp portarna för journalister under gårdagen.
124 Spider är Fiats första roadster sedan Barchetta, en modell som inte alla tog till sig, mycket på grund av de få hästarna (131 stycken) och framhjulsdrift. Men 124 Spider är långt ifrån Fiats första roadster. Vem minns inte originalet 124 Spider, eller 124 Sport Spider som den också kallades, som ritades och byggdes av Pininfarina under nästan två decennier. En roadster som mycket märkligt också var populär som rallybil.
Med nya 124 Spider har Fiat fått en betydligt bättre grund att stå på. Nya MX-5 är hyllad, inte minst av oss på Teknikens Värld, bland annat för sin viktbantning som gör att bilen påminner om ursprungliga MX-5:an. Alla fördelar har 124 Spider fått rakt av – inklusive bakhjulsdriften.
Visst lyser det igenom att det är en Mazda i grunden, men Fiat har fått till ett helt eget utseende på utsidan, ett utseende som känns ganska amerikanskt, inte så värst italienskt. Huvens utformning påminner en aning om den som Chrysler Crossfire en gång hade, och både front och bakljus ser ut att höra hemma på en Dodge.
På insidan är det däremot Mazda rakt av, men med ett Fiat-emblem som pryder ratten. Knappar, vred, mätarhus, infotainmentskärm... ja, rubbet ser ut som i MX-5. Små skillnader kan dock noteras, exempelvis en något annorlunda växelspaksknopp och annan grafik på mätartavlorna.
Största skillnaden mellan 124 Spider och MX-5 finner man i stället under huven. Mazdas Skyactiv-motorer på 1,5 samt 2,0 liter lyser med sin frånvaro. I stället har italienarna slängt i maskinen från Abarth-versionen av Fiat 500. Det betyder 1,4 liter bensinmotor, men den levererar något mindre effekt, nämligen 140 hästkrafter och 240 newtonmeter. Kraften når som sagt bakhjulen, antingen via en manuell låda eller en automatlåda. Båda sexväxlade.
Fiat 124 Spider erbjuds i två olika utrustningsnivåer – Classica och Lusso. Vid marknadslanseringen nästa år (sommaren 2016 i USA) tillkommer specialversionen Prima Edizione Lusso som säljs i 124 exemplar. Just den modellversionen kommer i en blå kulör som inte finns till de övriga versionerna som i stället finns i sex andra kulörer.
Några prisuppgifter finns inte i dagsläget.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se