Fiat 500 Abarth Asetto Corse
Nästa år återvänder Fiat till racingbanorna, och de gör det med 500 Abarth Asetto Corse. Fiat 500 har dragit på sig fullt racingsställ och 1,4-liters motorn har fått effekten höjd till 200 hästkrafter och 300 Nm.
När Fiat 500 Abarth presenterades tidigare i år såg vi vilken racingpotential den lilla retrobilen hade. Även om 135 hästkrafter i Abarth-modellen var fullt tillräckligt gav det mersmak. Nu kommer Fiat 500 Abarth Asetto Corse för att stilla vår hunger. Dessvärre är det ytterst få munnar som kommer att kunna mättas. Fiat och Abarth har nämligen oskicket att bygga endast 49 exemplar av bilen. Inte nog med att de 49 lyckliga köparna får roa sig med den lilla bilen, de får göra det på Europas mest kända racingbanor också, i ett specialupprättat mästerskap.
Bilen är resultatet av samarbetet mellan Fiat Group Automobiles Style Center och Abarths ingenjörer och designers. En vanlig 500 har utrustats med komplett racingställ som bland annat innefattar en stor takspoiler och en ännu större frontspoiler. Bilen ser ut att ha blivit ordentligt mycket fetare på alla ledder. Ordet fetare får dock vara bildligt talat, viktmässigt har bilen nämligen bantats med 180 kilo till 930 kilo totalt. Andra egenskaper som skiljer är nya utvändiga backspeglar, 17 tums vitlackerade fälgar, en mängd nya luftintag i fronten och så förstås, de vansinnigt läckra Abarth-loggorna som finns lite här och var på bilen.
Den låga vikten kommer delvis genom att interiören har rensats på allt onödigt. Dessutom har en hel del karossdelar, däribland dörrsidorna gjorts i kolfiberarmerad plast. För bättre viktfördelning har förarstolen flyttats in mot bilens mitt. Under den lilla huven sitter en rejält uppskrämd version av den turbomatade 1,4-litersmotorn. Effekten har höjts till 200 hästkrafter och vridmomentet har höjts till 300 Nm som levereras redan vid 3 000 rpm.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se