Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
080218-fiat-500-abarth
080218-fiat-500-abarth
080218-fiat-500-abarth
080218-fiat-500-abarth

Fiat 500 Abarth officiell

I morse var det någon som läckte ut de första officiella bilderna på Fiat 500 Abarth på nätet. Nu har Fiat dock släppt de första officiella bilderna samt gett oss lite tekniska data för att stilla vår hunger. 135 hästkrafter blir det i ”instegsmodellen” av 500 Abarth.

Fiat 500 har sålt som smör i solsken sedan den introducerades den 4 juli förra året. Vi kan nästan lova att bilen på bilderna kommer att sälja lika bra.

500:ans redan populära former har i Abarth-version försetts med nya stötfångare, grov frontspoiler med stort luftintag, sidokjolar, skärmbreddare, större fälgar, bakre diffuser, takvinge och läckra röda backspegelhus som matchar bilens Abarth-dekaler i samma färg. Till detta kan man lägga styvare fjädring och det nya antispinnsystemet Torque Transfer Control (TTC) som tillåter att kraften fördelas mellan framhjulen beroende på rådande grepp/underlag.

Söt är kanske inte längre det rätta ordet för bilen, som tillsammans med de dubbla kromade ändrören mer ser ut som en muskelbil i miniformat. Inuti vet man ännu inte vad man har åstadkommit för att höja racingkänslan, men enligt uppgift ska ett par snygga röda skalstolar har fått plats, det syns också på en av bilderna tillsammans med en sportig ren instrumentbräda.

Under huven på Fiat 500 Abarth kommer det till en början att finnas en 1,4 liter stor T-Jet bensinmotor som med hjälp av turbo levererar 135 hästkrafter vid 5 500 varv per minut och 180 newtonmeter vid 2 500 varv per minut. Med hjälp av en liten knapp på instrumentbrädan kan man för en kort stund öka bilens vrid till 206 newtonmeter vid 3 000 varv per minut – alltså en så kallad overboost.

I november är tanken att en SS-modell (Super Sport) ska göra sitt framträdande med 160 eller 180 hästkrafter i spisen.

Fiat 500 Abarth kommer att begå sin publika premiär på bilsalongen i Genève som drar igång den 6 mars.