Fiat 500 firar 60 år men framtiden är oviss
Fiat 500 kommer i en retrodoftande jubileumsutgåva men hur ser framtiden ut för småbilen när dieselmotorn tappar mark?
Modellen 500 debuterade 1957 och för att fira det kommer dagens upplaga, som kom 2007, i en specialutgåva om 560 bilar med saker som tvåtonslack, kromdetaljer, unika emblem och vinylklädd instrumentbräda.
Samtidigt pekar FCA-koncernens högste chef, Sergio Marchionne, ut framtiden för 500 – och småbilar i största allmänhet.
– Väldigt få saker är säkra inom området utom ett – att den lilla dieselmotorn är död, sa han vid premiären av jubileumsmodellen under Genèvesalongen.
Han menar att FCA (Fiat Chrysler Automobiles) kommer att få experimentera sig fram för att lösa hur framtidens småbilar, som Panda och 500, ska vara motoriserade.
Den bästa lösningen vore ett kompletterande 48-voltssystem, en teknik som i dag är allt för dyr och bara finns hos större och dyrare bilar. Till och med en traditionell hybridlösning är för dyr i småbilarna, menar Sergio Marchionne. Den naturliga vägen är så kallade mildhybrider men kärnfrågan bli fortfarande hur mycket konsumenten är beredd att betala, säger han vidare.
På marknaden finns i dag Yaris med hybriddrift. Den är i och för sig 40 centimeter längre än 500 men påslaget för hybridlösningen är 24 000 kronor.
I andra ringhörnan står Suzuki med sin system SHVS där en stark generator och ett litiumjonbatteri hjälper motorn och ska reducera bränsleåtgången från 0,42 till 0,40 liter per mil. Även det är ett system med ett rejält prispåslag. SHVS kommer till Europa-aktuella Swift, en bil som även den är snäppet större än 500.
Fiat 500 kommer snart att ha tillverkats i över två miljoner exemplar och är en kassako för Fiat, över 80 procent av bilarna säljs på andra marknader än den italienska.
Då dagens 500 nyligen fått en uppdatering lär en efterföljare vänta och kommer troligen först om ett par år. Frågan är om hybridtekniken blivit så pass billig att den då kan monteras i de minsta bilarna på marknaden.
Du som sitter och skruvar dig över det där med året 1957 gör det med all rätt. Det var då modellen Nuova 500 gjorde debut. ”Gamla” 500 kom redan 1936 kallas ofta Topolino då den liknar Disney-figuren Musse Pigg. Det är dock bilen från 1957 som har fått bidra men formen till dagens 500.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se