Fiat 500 och alla fakta om bilen + film
Nu är den officiell – nya Fiat 500. I går var det rekorddyr premiärfest när Fiat satte sprätt på 110 miljoner kronor. Bilen kommer dock inte bli lika dyr. Cirka 110 000 kronor kommer minsta versionen kosta.
I går var det exakt 50 år sedan Fiat 500 presenterades för första gången. I går var det också premiärvisning nere i Italien av den nya 500:an. Teknikens Världs chefredaktör Daniel Frodin var så klart på premiären och i dag har han lämnat rapport via sin mobiltelefon mitt under första provkörningen av bilen.
Nya Fiat 500 börjar säljas nere i Italien redan under nästa vecka. Till Sverige väntas den runt årsskiftet. Då kommer minsta versionens prislapp hamna runt 110 000 kronor. I priset ingår dock en hel del utrustning, bland annat sju krockkuddar, antisladd (standard troligtvis endast på stora bensinmotorn), elektriska fönsterhissar och backspeglar, cd-radio med mp3-funktion, servostyrning, fjärrstyrt centrallås och färddator.
Man kan anpassa och kombinera sin Fiat 500 i princip hur man vill. Det finns till exempel tolv olika exteriöra färger att välja mellan, varav sex av dessa är samma färger som användes på den klassiska 500:an. Utöver färgerna kan man välja mellan 15 olika klädslar, nio olika fälgar och 19 olika dekalvarianter. Sist men absolut inte minst oviktigt är att man kan välja mellan nio olika färger på bilnycklarna. Med alla valbara kombinationer så finns Fiat 500 i hela 500 000 varianter!
Nya Fiat 500 är liten, men ändå större än sin föregångare. 3,55 meter på längden, 1,65 meter på bredden och 1,49 meter hög. Axelavståndet är 2,3 meter. Vi kan ta Mini Cooper som referensbil. Den är 3,7 meter lång, 1,68 meter bred, 1,41 meter hög och har ett axelavstånd på 2,47 meter. Första Fiat 500 var pytteliten, endast 2,97 meter lång.
Motorerna i Fiat 500 är tre till antalet. Två bensinmotorer och en diesel.
Bensin 1,2 liter med åtta ventiler. 69 hästkrafter, 102 Nm vid 3 000 varv/minut. 0-100 km/h 12,9 sekunder och 160 km/h i toppfart. Bränsleförbrukning på 0,51 l/mil och 119 gram koldioxidutsläpp per kilometer. Cirkapris 110 000 kronor.
Bensin 1,4 liter med sexton ventiler. 100 hästkrafter, 131 Nm vid 4 250 varv/minut. 0-100 km/h 10,5 sekunder och 182 km/h i toppfart. Bränsleförbrukning på 0,63 l/mil och 149 gram koldioxidutsläpp per kilometer. Cirkapris okänt.
Diesel 1,3 liter med partikelfilter. 75 hästkrafter, 145 Nm vid 1 500 varv/minut. 0-100 km/h 12,5 sekunder och 165 km/h i toppfart. Bränsleförbrukning på 0,42 l/mil och 111 gram koldioxidutsläpp per kilometer. Cirkapris 115 000 kronor.
Två av dessa klassas alltså som miljöbilar enligt Vägverkets normer. Köper man den lilla bensinmotorn eller dieseln, så får man miljörabatten på 10 000 kronor.
Till motorerna erbjuds manuella växellådor. Femväxlad till lilla bensinaren och dieseln samt sexväxlad till stora bensinmotorn. Längre fram i tiden kommer 500:an att kunna köpas med en halvautomatiserad växellåda.
Det kommer även en ”värstingversion” av Fiat 500. Det är Abarth som sätter klorna i den lilla rackaren och har premiär på Tokyosalongen i höst. Försäljningen av 500 Abarth sätter igång nästa år.
Inom kort presenterar vi fler bilder på bilen nerifrån Italien. Ett tips är att också hålla utkik på TV-TV!
https://youtu.be/MHoZAX3H56U?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se