Fiat 500 och Panda som mildhybrider
Fiat elektrifierar sina småbilar 500 och Panda, de första från Fiat/Chrysler-koncernen att bli mildhybrider.
Det blir de två långkörarna 500 och Panda som premierar elektrifiering hos det italienska märket. De båda småbilarna delar plattform och drivlinor men den gamla 69 hästars 1,2-litersmotorn har nu bytts ut mot en trecylindrig enlitersmaskin. Den har en effekt på 70 hästkrafter och 92 newtonmeter, den kompletteras av en BSG-generator och ett litiumjon-batteri. Exakt storlek på batteriet specificeras dock inte.
Tack vare bromskraftåtervinning, generatorn och batteriet förbättras effektiviteten hos start/stopp-tekniken. Något som Enligt Fiat ska spara i genomsnitt upp till 20 procent och ibland upp till 30 procent bränsle. Drivlinan har även ett frihjulsliknande läge där motorn kan stängas av i hastigheter under 30 km/h om den sexväxlade manuella lådan sätt i neutral. När det är möjligt dyker en indikation i instrumenteringen upp.
Utöver drivlinan kännetecknas mildhybriderna av en särskild interiörklädsel tillverkad av återvunnen plast. Samt beteckningen Hybrid på bagageluckan vilket är att dra i lite för höga växlar då det endast rör sig om en mildhybrid. Fiat själva beskriver den nya logotypen på det något högtravande sättet; ”Hybridversionerna kommer kännas igen av ”Hybrid" -märket placerat baktill på bilen men även via en "H" -logotype, som symboliseras av två daggdroppar och är placerad på mittkonsolen.
Daggdropparna symboliserar gryningsljuset och en ny era för Fiat. För ytterligare fokus på natur och innovation introduceras en ny exteriör färg - "Dewdrop Green”.”
De båda bilarna säljs nu med leveransstart under det första kvartalet i år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se