Fiat Freemont sämst vid frontalkrock med liten överlappning
Amerikanska IIHS fortsätter att avslöja bilar vars konstruktioner är för veka vid kollision rakt framifrån med liten överlappning. Senast i raden att avslöjas är Dodge Journey/Fiat Freemont.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
För några år sedan påbörjade amerikanska IIHS ett nytt krocktestmoment som innebär frontalkollision med liten överlappning, det vill säga där kolliderande bilar/objekt överlappar varandra med 25 procent. IIHS har även frontalkrocktest med 40 procents överlappning, precis som Euro NCAP, men just 25 procent är IIHS än så länge ensamma om.
Testet med 25 liten överlappning har under åren avslöjat många bilmodellers svagheter vid kollision rakt framifrån. Biltillverkare har flera gånger beskyllts för att anpassa bilkonstruktionerna till att prestera bra vid 40 procents överlappning och blev tagna på sängen när det nya momentet med 25 procents överlappning infördes. Mercedes gick till och med så långt att de ogiltigförklarade IIHS test och kallade det för att inte vara verklighetsförankrat.
Nämnvärt är att Volvo, som länge haft säkerhet i fokus, med alla IIHS-krocktestade modeller (S60, S80, XC60 och gamla XC90) alltid hamnat i högsta betygskategorin.
Många biltillverkare har uppvisat bättre resultat efterhand, däribland Mercedes.
Nu har IIHS släppt en ny krocktestomgång där frontalkollision med liten överlappning kontrollerats. Sju olika bilmodeller i vad man kallar för mellanstora suv-klassen ingick i denna omgång.
Två modeller fick högsta betyget ”bra” för sin säkerhet, nämligen Nissan Murano och Jeep Wrangler. Näst högsta betyget ”acceptabel” fick Ford Flex.
Sämre gick det för Hyundai Santa Fe, Jeep Cherokee och Dodge Durango som på grund av vekare konstruktioner erhöll betyget ”medioker”.
Sämst av alla testade bilmodeller var Dodge Journey (lanserades 2009) som sedan 2011 i Europa säljs under namnet Fiat Freemont, en populär modell med 1 416 sålda exemplar i Sverige under förra året (det gav plats 56 av 331 bilmodeller) och med 424 sålda exemplar hittills i år (januari till och med april).
Dodge Journey/Fiat Freemont fick, som enda bil i krocktestomgången, betyget ”dåligt” vid frontalkollision med liten överlappning. Föga smickrande för Fiat som nu fått ytterligare en modell att sorteras in under sämsta kategorin (500 och 500L finns där sedan tidigare).
IIHS säger att bilens struktur kollapsar vid den här typen av frontalkrock, vilket gör att förarkrockkudden ”kommer ur kurs” och inte skyddar som tänkt. Sidokrockgardinen utlöstes inte vilket blottar huvudet för farlig kontakt mot andra ytor som tränger in mot kupéutrymmet. Vid krocktillfället trycktes instrumentbrädan in 23 centimeter mot föraren och spaken för handbromsen pressades in mot förarens ben.
IIHS krocktestresultat kan också appliceras på modellerna Dodge Journey Crossroad och Fiat Freemont Cross.
I filmen ovan ses Dodge Journey/Fiat Freemont krocktestas vid tidsmarkeringen 1.12.
När Fiat Freemont krocktestades av Euro NCAP 2011 erhöll modellen betyget fem stjärnor (ett betyg som inte kan jämföras med dagens fem stjärnor då Euro NCAP gjort förändringar i sitt krocktest- och betygssystem).
Nedan ser du den lista som vi i oktober förra året sammanställde över olika bilmodellers prestationer vid frontalkrock med liten överlappning. Listan är uppdaterad med de sju mellanstora suv-modeller som krocktestades senast, däribland Dodge Journey/Fiat Freemont.
Lite längre ned ser du en illustration som visar skillnaden mellan frontalkrock med olika mycket överlappning och vilka krocktestinstitut som praktiserar vad.
Resultat IIHS frontalkrocktest med liten överlappning
Per den 19 maj 2015.
Bilarna som anses bra vid frontalkrock med liten överlappning
Acura MDX
Acura RLX
Acura TL
Audi A3
Audi A6
Audi Q5
BMW 2-serie
Buick Encore (nya generationen)
Chevrolet Equinox
Chevrolet Malibu
Chevrolet Sonic
Chevrolet Trax
Chrysler 200
GMC Terrain
Honda Accord
Honda Civic
Honda Odyssey
Hyundai Genesis
Infiniti Q70
Jeep Wrangler
Lexus CT 200h
Lexus NX
Kia Sorento (nya generationen)
Kia Soul
Mazda 3
Mazda CX-5
Mercedes E-klass
Mercedes ML
Mini Countryman
Mitsubishi Outlander
Nissan Murano
Nissan Qashqai
Nissan Sentra
Subaru Forester
Subaru Impreza
Subaru Legacy (nya generationen, finns ej i Sverige)
Subaru Outback (nya generationen)
Subaru WRX
Subaru XV
Toyota Camry
Volkswagen Golf
Volkswagen Jetta
Volvo S60
Volvo S80
Volvo V60
Volvo XC60
Volvo XC90
Bilarna som anses acceptabla vid frontalkrock med liten överlappning
Chevrolet Spark
Chevrolet Volt
Dodge Dart
Ford Flex
Ford Focus
Honda Accord Coupé
Honda Jazz
Hyundai Elantra
Hyundai Sonata
Infiniti Q50
Kia Optima
Lincoln MKZ
Mazda 6
Mitsubishi Lancer
Mitsubishi Outlander Sport
Nissan Altima
Nissan Maxima
Scion tC
Subaru BRZ
Subaru Legacy (gamla generationen)
Subaru Outback (gamla generationen)
Toyota GT 86
Toyota Highlander
Toyota Prius
Toyota Sienna
Volkswagen Passat (ej nya)
Bilarna som anses mediokra vid frontalkrock med liten överlappning
Acura TSX
BMW 3-serie
BMW 5-serie
BMW X1
Chevrolet Cruze
Chevrolet Sonic
Dodge Durango
Ford Explorer
Ford Fiesta
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe
Hyundai Veloster
Jeep Cherokee
Jeep Grand Cherokee
Jeep Wrangler 2-dörrars
Kia Forte
Kia Rio
Mazda 2
Mercedes C-klass (ej nya)
Scion xB
Toyota 4Runner
Toyota Corolla
Toyota Yaris
Volkswagen Beetle
Volkswagen CC
Volkswagen Tiguan
Bilarna som anses dåliga vid frontalkrock med liten överlappning
Audi A4
Buick Encore (gamla generationen)
Chrysler Town & Country
Dodge (Grand) Caravan
Dodge Journey
Fiat 500
Fiat 500L
Fiat Freemont
Ford Escape
Honda Pilot
Hyundai Accent
Hyundai ix35
Jeep Patriot
Kia Sorento (gamla generationen)
Kia Sportage
Lancia Voyager
Lincoln MKS
Mitsubishi Space Star
Nissan Juke
Nissan Leaf
Nissan Note
Toyota Prius c
Toyota Prius+
Toyota RAV4
På illustrationen nedan ser du skillnaden mellan 25, 40 och 100 procents överlappning vid frontalkrock.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se