Fiat går mot strömmen
För majoriteten av biltillverkarna går det trögt nu. Bilbranschen är i en rejäl svacka och den globala finansiella oron gör det inte lättare. Men en biltillverkare står ut från mängden, nämligen Fiat som i morgon ska redovisa sin uppgång för september månad.
Bilbranschens och finansernas stormiga tillvaro har ingen missat vid det här laget. Mer eller mindre alla berörs av den pågående nedgången. Säg den biltillverkare som inte rapporterat om vikande försäljningssiffror eller nödvändiga stålbad.
Men det finns en italienare som verkar stå och betrakta problemen utifrån. I morgon, den 15, oktober, ska nämligen Fiat officiellt tillkännage de europeiska försäljningssiffrorna för september månad. Och till skillnad från många andra är det siffror som visar en uppgång jämfört med samma månad förra året.
Fiat-chefen Sergio Marchionne berättade nyligen för en skara journalister i Milano att det italienska företagets mål för 2008, till skillnad från många andra biltillverkares, kvarstår. Dock reviderar de den förväntade vinsten för 2008. Beräknad vinst var från början 3,4 miljarder euro, en summa de nu ökar till 3,6 miljarder euro vilket motsvarar 34,8 miljarder kronor.
En av anledningarna till Fiats fina resultat är fortsatt stark försäljning av lilla 500. För bara ett par veckor sedan såldes exemplar 500 000 av bilen. Imponerande med tanke på att bilen började säljas för drygt ett år sedan och bilbranschens nuvarande svacka. Man tror dessutom att försäljningen av den lilla retrobilen kommer att ligga kvar på höga nivåer, mycket tack vare den extra snåla dieselversion som snart ska lanseras.
Sett till september månad har Fiat backat en aning i hemlandet, sex procent. Men det uppvägs av försäljningen i övriga Europa. I Frankrike ökade Fiat sin försäljning i september med 46,7 procent jämfört med samma månad förra året. Anledningen är den franska regeringens incitament för mindre bilar med lägre miljöpåverkan.
Fiat har ryktats som en potential partner till krisdrabbade Chrysler LLC. Det kanske var därför som Sergio Marchionne uttryckte sina tvivel över den eventuella sammanslagningen av GM och Chrysler LLC.
– Jag förstår inte vad en sådan sammanslagning ska lösa, säger han till Reuters.
Bilen på bilden är den lite sportigare versionen av Fiat Panda med tilläggsnamnet 100 HP.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se