Fiat och Magna återstår i Opel-kampen
Nu är de bara två. Kampen om Opel hårdnar. Enligt den tyske ekonomiministern återstår endast Fiat och Magna i budgivningen om Opel. Dessutom meddelar GM att Opel numera är ett självständigt och skuldfritt bolag.
Striden hårdnar om Opel. I början av veckan avslöjade en talesman för den tyska regeringen att Opels nya ägare skulle kunna presenteras redan den här veckan. Så verkar nu inte bli fallet. Den tyska regeringen, representanter för Opel och de olika budgivarna uppges ha suttit i ett maratonmöte natten till torsdag. Resultatet blev att en av budgivarna är ute ur striden. Enligt den tyske ekonomiministern Karl Theodor zu Guttenberg återstår endast italienska Fiat och kanadensiska Magna International. Det belgiska holdingbolaget RHJ International är därmed ute ur spelet.
Varför belgarna föll i ifrån är inte känt, men den tyska regeringen uppges tidigare ha uppmanat alla budgivarna att buden måste förbättras. Uppenbarligen är det bara Fiat och Magna som håller måttet.
Samtidigt som Opel-kampen pågår meddelar GM att Opel har gjorts till ett fristående företag. För att underlätta försäljningen av dotterbolaget har GM beslutat att helt och hållet släppa det tyska bolaget. Adam Opel GmbH, som har varit en del av GM sedan 1929, är nu i princip ett självständigt företag. Alla patent, fabriker och teknik har GM valt att överlåta på Opel. Dessutom är ekonomin reglerad mellan Opel och GM. Opel är helt skuldfritt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se