Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
100610-fiat-panda-adac
100610-fiat-panda-adac
100610-fiat-panda-adac
100610-fiat-panda-adac

Fiat Panda är mest ekonomisk i Europa

Den tyska bilägarorganisationen ADAC har utsett Europas mest ekonomiska bil. ADAC har testat 241 bilmodeller och jämfört hur långt de kommer på bränsle för 30 euro. EN otippad italienare tog hem slutsegern.

 Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC) är Tysklands och Europas största bilägarorganisation. De genomför återkommande tester av alla möjliga olika slag, varav det senaste omfattade inte mindre än 241 bilmodeller. Testdeltagarna kom från alla bilvärldens hörn, allt från små tvåsitsiga mikrobilar till stora suvar och supersportbilar testades. ADAC har med andra ord lagt beslag på varenda bil de kunnat få tag i. Detta har de gjort för att kartlägga hur ekonomiska bilarna är. Målet för alla deltagande bilar var enkelt – åk så långt som möjligt på bränsle till ett värde av 30 euro.

Testresultatet visar inte helt oväntat milsvida skillnader mellan olika bilmodeller. Den bil som föräras titeln Europas mest ekonomiska bil är Fiat Panda Natural Power. Den gasdrivna Pandan kunde köras hela 724 kilometer på 30 euros bränsle. En bil som inte klarade sig lika bra i testet var BMW X6 ActiveHybrid som endast tog sig 171 kilometer på motsvarande mängd bränsle. För att BMW-föraren ska kunna köra lika långt som Panda-piloten måste denne fylla på med bränsle värt 127 euro. Testets största motor sett till slagvolymen hade Corvette C6, den tog sig tio kilometer längre än BMW:n. Den enda etanolbilen i testet, Saab 9-3 SportCombi 2,0t Biopower, kunde köras 279 kilometer innan etanolen var förbrukad. Bästa dieselbilen blev VW Golf 1,6 TDI BlueMotion som fixade en sträcka på 610 kilometer, vilket är flera mil bättre än den sämsta dieselbilen – Land Rover Discovery 3,0 TDV6 som inte klarade mer än 239 kilometer.

Test & provkörningar