FILM: Se Veyron bli världens snabbaste roadster
För nio dagar sedan slog Bugatti nytt hastighetsrekord igen. Denna gång rör det sig om världens snabbaste taklösa bil – Veyron Grand Sport Vitesse. 408,84 km/h är fort. Så här ser det ut på film.
Bugatti i ordentligt i ropet för tillfället. Först utropar Hennessey – inofficiellt förstås – att de har byggt världens snabbaste produktionsbil, Venom GT, samtidigt som de sätter en oanad kula i rullning som får Guinness World Record att diskvalificera Bugatti Veyron Super Sport för titeln ”världens snabbaste produktionsbil”, för att bara några dagar senare låta Veyron Super Sport återfå titeln efter expertgranskning.
Parallellt med denna soppa har Bugatti passat på att slå världsrekord i toppfart för taklösa bilar när deras Veyron Grand Sport Vitesse på testbanan i Ehra-Lessien i Tyskland nådde 408,84 km/h. En bra bit ifrån vanliga Veyron Super Sports 431,074 km/h men tillräckligt för att officiellt bli ”världens snabbaste cabriolet/roadster”.
Evo Magazine var närvarande när rekordet sattes förrförra veckan. Tur för oss andra som inte var där är att de filmade rekordkörningen med den 1200 hästkrafter starka supersportbilen som har något så ovanligt som en W16-motor på åtta liter som laddas av inte mindre än fyra turboaggregat.
I filmen nedan får vi dels se kinesiske racerföraren Antony Liu nå 408,84 km/h och dels se Evo-reportern Harry Metcalf köra Veyron-cabrioleten i 350 km/h på den mytomspunna banan.
Ett par intressanta detaljer som tas upp i filmen är att Harry Metcalf under sin körning endast använder 700 av bilens totala 1200 hästrafter. Han nämner att vid toppfarten på 408 km/h snurrar hjulen med en hastighet av 3500 varv per minut och att krafterna på däckytan motsvarar 3000g. Ventilerna på hjulen är specialtillverkade eftersom vanliga ventiler inte kan hålla tätt vid sådana påfrestningar.
En uppsättning om fyra däck, specialtillverkade för just Veyron, går loss på 20000 pund vilket blir strax under 200000 kronor.
Hela bilen, en Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse, kostar strax under två miljoner pund plus moms. Med andra ord nästan 25 miljoner kronor med svensk moms.
https://youtu.be/JdGZTyERKro?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se