Fler alkotest ger färre rattonyktra
Har polisens utandningsprov längs vägarna en avskräckande effekt? Det tror i alla fall Vägverket sedan andelen rattonyktra förare minskade förra året trots rekordmånga utandningsprov.
Under de senaste fem åren har polisens antal utandningsprov nästan fördubblats – från 1,4 miljoner till 2,5 miljoner. Trots fler utandningsprov än någonsin under förra året så var det färre antal rattonyktra som upptäcktes. Jämfört med året innan, 2006, så minskade antalet upptäckta rattfyllon på våra vägar med åtta procent. Vägverkets slutsats är alltså att utandningsproven har en avskräckande effekt.
– Risken att bli upptäckt är en mycket viktig faktor, det gäller även för fortkörning och för alla trafiköverträdelser. Det finns ingen annan åtgärd som samhället gjort på senare år som kan förklara minskningen, säger Claes Tingvall vid Vägverket till Svenska Dagbladet.
Mattias Andersson, sektionschef och ansvarig för trafikfrågor på Rikspolisstyrelsen, är av samma uppfattning som Claes Tingvall.
– Självklart gör de många kontrollerna att man undviker att köra berusad. Men vi försöker också jobba mer och mer underrättelsebaserat, att ta reda på vilka tider och på vilka platser folk kör påverkade, säger han.
Rikspolisstyrelsens har som mål att utföra ungefär lika många utandningsprov i år som under förra året.
Enligt Claes Tingvall visar forskningen på att 100 000 utandningsprov minskar de trafikrelaterade dödsfallen med tre personer per år. Detta gäller dock bara till en viss brytpunkt, alltså det antal utandningsprov som är mest effektivt för att förhindra rattfylla. För Rikspolisstyrelsen gäller det nu att försöka hitta denna brytpunkt.
Enligt uppgift dör runt 125 personer i alkoholrelaterade trafikolyckor varje år. Trots att färre rattonyktra åkte fast så dog det fler på vägarna under 2007 än under de tre föregående åren. Vad det beror på är än så länge inte fastställt.
Vad tror du? Har polisens ökade antal utandningsprov lett till färre rattonyktra eller är det bara slumpen? Tror du att alkoholen ligger bakom den höga dödssiffran i trafiken förra året? Kommentera och diskutera gärna här nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se