Fler Tesla-modeller att vänta
Efter ett antal förseningar kunde Tesla leverera de första exemplaren av den eldrivna Roadstern till kunder alldeles nyligen. Berusade av framgången eller inte, nu planerar de att utöka modellutbudet.
Den senaste tiden har varit minst sagt brokig för den så uppmärksammade elbilstillverkaren. Den första modellen, den lilla sportbilen Roadster, har drabbats av ett antal förseningar främst på grund av att man inte har fått bukt med växellådan. Den har helt enkelt inte klarat av vridmomentet från den starka elmotorn. Dessutom drabbades företaget av inre konflikter, varpå företagets grundare Martin Eberhard avgick från posten som vd.
Nu har de dock lyckats leverera de första bilarna. Den eldrivna sportbilen har varit mycket efterlängtad av många och rönt stor uppmärksamhet främst i de kändistätare delarna av USA. Tesla nöjer sig dock inte med att Roadstern äntligen kan levereras till kunderna. Nu höjer de blicken mot horisonten och vill bygga fler eldrivna bilar. Planerna rör främst en fyradörrars sedanmodell. Bilen ska bli en sportig sedan i samma klass som BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Audi A4. Priset för elbilen uppges bli ungefär 300 000 kronor, vilket är ungefär hälften mot Roadster-modellen.
Den nya modellen ska bli en volymbil, till skillnad från Roadstern som byggs endast i ett begränsat antal. Därför behövs en ny fabrik för den större produktionen. Men för att bygga en ny fabrik behövs pengar, närmare bestämt 1,6 miljarder kronor. Det är pengar som Tesla måste samla in från utomstående finansiärer. Den troligaste platsen för den nya fabriken blir antingen i New Mexico eller Kalifornien. Sedanmodellen ska produceras i cirka 20 000 exemplar, vilket är en rejäl ökning jämfört med de mellan 1 000 och 2 000 bilar Tesla hoppas kunna bygga av Roadstern.
Som vi redan vet är Tesla inte den enda elbilstillverkaren som väcker uppmärksamhet. På Detroitsalongen drog Fisker många blickar till sig med plug-in hybriden Karma och kan säkert bli en stark konkurrent till Tesla.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se