F&M Vulca S – sällsynt lyxmonster
Ytterligare en superexklusiv och udda sportbil släpps nu lös på marknaden. Italienska Faralli & Mazzanti ska dessvärre (dessbättre) endast bygga tio exemplar av Vulca S – en helt och hållet handbyggd aluminiumkonstruktion som drivs av 630 hästkrafter.
Vad vore världen utan alla dessa egensinniga sportbilstillverkare? Italienska bilbyggarna Faralli & Mazzanti (F&M) bjuder nu på ytterligare ett tillskott till detta smala segment. Vulca S är i själva verket inte en helt ny bil, utan en vidareutveckling av Vulca som visades på förra årets bilsalong i Genève. Nya Vulca S ska bara byggas i tio exemplar. Om det är synd eller inte låter vi er läsare avgöra, men sett till utseendet är det kanske ett klokt beslut.
Vad man än tycker om designen går det inte att förneka att Vulca S ser ut att vara en riktig uppvisning i bilbyggarhantverk. 2+2-coupén är en handbyggd konstruktion helt och hållet i aluminium. Under huven sitter en stor V12-motor som bjuder på hela 630 hästkrafter. Vi får dessvärre inte veta något om vilken prestanda som fås, men Vulca S lär inte vara någon bromskloss i trafiken.
Lika udda som bilen är på utsidan, lika ombonad är den på insidan. Kupén i Vulca är till synes en orgie i läder och lyx, även om mittkonsolen ser aningen plastig ut. I kupén finns även en hel del teknisk utrustning, bland annat ett exklusivt stereosystem, elstyrda stolar och dubblar LCD-skärmar i mittkonsolen. Eftersom det inte finns några mätartavlor får vi anta att någon av skärmarna ska visa uppgifter om hastighet, varvtal och förbrukning med mera. Någon prislapp är ännu inte fastställd, det ryktas dock om ett pris uppemot fyra miljoner kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se