Förarlösa personbilar spås bli omkörda av förarlösa transportfordon
Bilindustrin pratar mycket om förarlösa personbilar. Men trots att företaget Waymo hunnit långt med en taxitjänst utan förare tror företagets vd på en annan utveckling. ”I en kommersiell miljö där vi kan vara säkra på leverans, där kan vi se en snabbare utveckling”, säger Waymos vd John Krafcik till tidningen Detroit Sunday.
Google-företaget Waymo har kommit långt med sina tester med självkörande bilar. I Phoenix-förorten Chandler har Waymo inlett vad man kallar en förarlös taxitjänst. Testerna inleddes i augusti som ett resultat av de tester som gjorts där en förare funnits med i de förarlösa bilarna som en extra säkerhet.
– Vi har utökat vår testverksamhet för de som är medlemmar i vårt program. Vi kommer såklart att försöka utöka testerna ytterligare, säger John Krafcik till Detroit Sunday.
Men trots de här hittills framgångsrika försöken är det ett annat område som John Krafcik tror kommer att ligga allra längst fram när det gäller förarlösa fordon.
– Det kan hända att trots att vi börjar med persontransporter så går utvecklingen av förarlösa transportbilar snabbare. Där kan vi se en enklare trafikmiljö och en säkrare leverans.
LÄS MER: Waymo och Renault-Nissan-Mitsubishi inleder samarbete
Waymo har redan utvecklat system för större transportbilar och lastbilar men det är persontransporterna som fått störst uppmärksamhet.
– Det är en svår utmaning att klara det här, ingen tvekan om det. Jag vet inte när det kan vara klart med förarlösa fordon men jag är säker på att det kommer att hända till slut, säger John Krafcik med anledning av att flera konkurrenter skjutit upp sina försök med förarlösa bilar.
Google var tidiga med att utveckla självkörande teknik till bilar. Den så kallade Google-bilen på bilden, som skapades och användes innan Google bildade Waymo, gick i pension för några år sedan.
En som är skeptisk är Apple-grundaren Steve Wozniak, trots att han en gång var stor förespråkare för självkörande bilar.
– Det är helt enkelt för många osäkra variabler på vägarna, sa Wozniak när han nyligen besökte en konferens i Las Vegas.
Enligt Wozniak var Apples idé att bilarna skulle läsa av och reagera på trafiksituationer som en människa. Men nu har han insett svårigheterna.
– Jag har klivit bort från självkörande enligt nivå 5, jag har gett upp. Jag vet inte ens om det här kommer att hända under min livstid. Vi har lurat folk att tro att bilarna skulle klara av att köra som en människa.
LÄS MER: Amerikaner rädda för självkörande bilar
Trots sin skeptiska hållning gick Wozniak med på att en självkörande BMW skjutsade honom under besöket i Las Vegas.
– Den gjorde ett bra jobb, vi kände oss trygga, sa Wozniak efter åkturen på The Strip i Las Vegas.
Volkswagen tror i sin tur att Wozniak har fel, att det går att bygga självkörande bilar och att det går att hitta en affärsmodell för fordonen. VW-koncernen har bildat en ny avdelning där förre Apple-chefen Alexander Hitzinger fått uppdraget att utveckla teknik för förarlösa fordon enligt nivå 4 och uppåt. I nivå 4 behöver en förare kunna ta kontrollen av bilen medan bilen är helt självkörande i nivå 5.
Precis som Waymo räknar Volkswagen med att det blir transportbilarna som utvecklas snabbast.
Tidigare har Volkswagen investerat i Ford-företaget Argo AI för att utveckla teknik för förarlösa bilar. De två nya enheterna ska, enligt Volkswagen, arbeta tätt tillsammans.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se