Ford Atlas – ett under av aerodynamik, eller?
Det är med europeiska ögon sett ganska torftigt i Fords monter på Detroitsalongen. Men för amerikanerna är det rena julafton. Ford visar nämligen en stor pickup. En aerodynamisk sådan sägs det.
Ford tar det lugnt på hemmaplan. På Detroitsalongen är det några få transportbilar och lätta lastbilar som gäller för den stora biltillverkaren. Inget vi höjer på ögonbrynen för här hemma i Europa. Men amerikanerna är förmodligen i extas eftersom Ford visar upp Atlas Concept, en stor pickup som sägs eventuellt förevisa nästa generation F-150, det vill säga USA:s mest sålda bil under många år.
Det intressanta med Atlas Concept är att en av cheferna på Ford Amerika under presentationen beskrev deras arbete med pickupen som följer: ”Vi har gjort vad vi kan för att göra den effektiv, miljövänlig och aerodynamisk.”
Visst har Ford satt dit vad man kallar är en aktiv grill och aktiva fälgar. I höga farter stängs grillen, likaså fälgarna, något som optimerar luftflödet runt bilen. Dessutom har man satt dit en klaff bakom främre hasplåten som fälls ned vid höga farter och därmed optimerar luftflödet även under bilen.
Men man glömde visst bort själva karossen. Den är fortfarande lika fyrkantig som förr och fronten är verkligen ett upprätt vägg. Hade man valt borta alla räta vinklar hade man kunnat optimera luftflödet än mer.
Under huven sitter inte en bränslecell eller någon hybriddrivlina, utan en EcoBoost-bensinmotor. Förmodligen av grövre kaliber. Start/stopp-teknik ska snåla på dropparna.
Vad tror du? Kan inte Ford mer eller är de amerikanska bilköparna så konservativa att detta är allt de klarar av i förändring?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se