Ford avvecklar Mercury
Beskedet kom snabbare än väntat. Ford meddelar nu att Mercury kommer att avvecklas redan under årets fjärde kvartal. Mercury försvinner till förmån för Lincoln som nu ska få en vitamininjektion.
I början av veckan spreds uppgifter om att Ford gjorde sig redo för att lägga ned sitt dotterbolag Mercury. Vid en presskonferens sent på onsdagskvällen svensk tid lämnade Ford-ledningen det slutgiltiga beskedet – Mercury läggs ned. Produktionen stoppas redan under årets fjärde kvartal.
Ford förklarar beslutet med att det inte längre finns någon plats för Mercury i Ford-koncernen. När Mercury lanserades på 1930-talet var det som ett premiummärke med mer prestige än enkla Ford. Under de senaste åren har Ford noterat att allt fler av Mercury-kunderna har börjat vända sig mot Ford som har blivit ett allt starkare varumärke. Enligt Ford är Mercurys kundgrupp nästan identisk med Fords, vilket inte är hållbart i längden. Förhållandet återspeglas i marknadsandelarna, av Ford-koncernens totala marknadsandel på 16 procent står Mercury för endast 0,8 procent. Ford tror också att avvecklingen av Mercury blir relativt lätt att genomföra eftersom det inte finns några återförsäljare som endast säljer Mercury-bilar.
Ford ser inte nedläggningen av Mercury som något negativt. De vill i stället lägga fokus på Mercurys systermärke Lincoln som nu kommer att få ökade resurser. Under de närmaste fyra åren ska Lincoln lansera inte mindre än sju helt nya modeller, bland annat deras första modell i C-segmentet.
– Ford har börjat få upp farten och hittar nya kunder runt om i världen. Nu ska vi använda samma instrument för att stärka Lincoln och leverera fler lyxprodukter som kunderna vill ha och värdesätter, säger Fords vd Alan Mulally.
Rent konkret innebär det att Lincolns bas ska vara den stora sedanmodellen MKS, den sjusitsiga crossovern MKT och den mellanstora sedanmodellen MKZ. Dessa finns redan ute hos handlarna och en hybridversion av MKZ kommer senare i år. Därutöver tillkommer sex helt nya eller kraftigt förändrade modeller, plus Lincolns minsta modell någonsin. Den nya modellen som ska placeras i C-segmentet och väntas bli jämförbar med Ford Focus, hade länge förväntats bli en Mercury. Men så blir det inte nu.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se