Ford B-Max ska utmana Opel Meriva
Doldisen Fusion kastas ut med huvudet före och in kommer i stället nya modellen B-Max. Ford gör ett logiskt modellbyte och hoppas att den lilla familjebussen B-Max ska locka kunder med sin innovativa dörrlösning.
Segmentet bestående av små mini-MPV-bilar har på senare år visat sig vara ett av de allra mest intressanta och innovativa. En av de mest spännande bilarna i Citroëns modellutbud är lilla men praktiska C3 Picasso och hos Opel finns bussiga Meriva med sina självmordsdörrar. Nu ska även Ford vara med och leka. Den intetsägande mellanmjölksmodellen Fusion blev aldrig någon succé och därför kommer denna inom kort att bytas mot B-Max. Den som är bekant med Ford C-Max och S-Max förstår genast att B-Max blir en mindre familjebuss.
Ford B-Max står just nu utställd på bilsalongen i Genève och där presenterades den som en konceptbil. Konceptstämpeln är förstås bara teoretisk, B-Max är färdig för serieproduktion och vi kommer förmodligen att kunna se den på vägarna innan årets slut. Vänta dig dock ingen mini-MPV av vanligt snitt, Ford har gett bilen en liten twist. Opel Meriva har bakdörrar upphängda i bakkant men det är ingenting mot B-Max som inte har några B-stolpar. På B-Max är dessa integrerade i de skjutbara bakdörrarna. Fördelen med detta är att när både fram- och bakdörrar är öppna skapas ett 1,5 meter brett insteg till kupén. Baksätesryggarna kan förstås fällas framåt, så även främre passagerarstolen, men dessvärre ser lastytan inte ut att bli helt plan.
Plattformsmässigt är B-Max nära släkt med Fiesta, båda bygger på Fords globala B-plattform. Den lilla familjebussen är strax över fyra meter lång, endast elva centimeter längre än Fiesta och 32 centimeter kortare än C-Max.
B-Max är intressant även på grund av sin drivlina. Den lilla bilen drivs av en i sammanhanget pytteliten trecylindrig 1,0-litersmotor som på sikt ska ersätta större fyrcylindriga bensinmotorer. Den lilla EcoBoost-motorn är just nu i den sista utvecklingsfasen och ska utrustas med start/stopp-system, direktinsprutning och turbomatning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se