Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Jan-Erik Berggren tittar med vördnad på modellnamnet i fronten. Bronco har hängt med under många år.
Jan-Erik Berggren tittar med vördnad på modellnamnet i fronten. Bronco har hängt med under många år.
Jan-Erik Berggren tittar med vördnad på modellnamnet i fronten. Bronco har hängt med under många år.
Jan-Erik Berggren tittar med vördnad på modellnamnet i fronten. Bronco har hängt med under många år. Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle

Ford Bronco – tre snabba från provkörningen

För två och ett halvt år sedan presenterade Ford en ny generation av ikonen Bronco. Till Europa har den ännu inte kommit, men det hindrar inte oss från att köra modellen.

Varför en Bronco, den säljs väl inte i Sverige?
– Inte än, inte mer än som sidoimport men tanken är att Hedin Bil, som är ny Ford-importör sedan en tid, ska plocka Bronco till Sverige. Sedan får vi se om det blir med den V6-motor jag körde i Los Angeles eller någon annan variant.

Är det klassiska amerikanskt gungigt?
– Ja, det kan man säga, fast också stötigt. På dåliga vägar i södra Kalifornien är det inte någon speciellt trevlig upplevelse. Men det rullar massor med Broncos på vägarna så designen går verkligen hem. Det är fyrkantigt och påklistrat tufft över allt i bilen.

1 AV 3
Foto: James Lipman / Ford
2 AV 3
Foto: Ford
3 AV 3
Foto: Ford

Några prisuppgifter för Europa?
– Nej, inte än. Versionen jag kör har mjukt tak som går att plocka av helt. Även dörrarna går att plocka bort. Totalt med all extrautrustning blev det en prislapp i USA på strax under 50 000 dollar. Så det betyder över en halv miljon i Sverige, kanske 600 000 kronor. Bronco ska närmast konkurrera med Jeep Wrangler.

I kommande nummer berättar Jan-Erik allt han vet, och lite till, om nya Ford Bronco och hur den är att köra. Missa inte det!