Ford C-Max laddhybrid klarar sig utan sladd
Kan en laddhybrid klara sig utan att behöva pluggas in i eluttaget? Ford tror det och visar en konceptbil med kraftiga solceller som laddar batteriet fullt på en dags solsken.
På den stora elektronikmässan CES i Las Vegas visar Ford upp en intressant konceptversion av familjebilen C-Max. Med laddhybridversionen C-Max Energi (som inte säljs i Sverige) som bas har Ford med hjälp av solcellsspecialisterna SunPower byggt en bil med ovanligt kraftiga solceller.
Om bilen står ute i solen en hel dag ska batteripaketet på 7,6 kWh laddas fullt, vilket ger en C-Max en teoretisk räckvidd på 3,4 mil vid körning enbart på el. Den totala räckvidden är drygt 99 mil.
Som vi kan se är hela taket belamrat med solceller men Ford har inte nöjt sig med det, med hjälp av Georgia Institute of Technology har man tagit fram en förstärkande lins som koncentrerar solstrålarna. En Fresnel-lins följer solen från öst till väst och riktar strålarna så att energin förstärks med en faktor av åtta. Ford ska nu göra vidare tester av systemet och därefter bedöma om det är en lösning som kan sättas i serieproduktion.
Ford understryker att laddhybrider och elbilar skulle kunna ha stor nytta av solcellsladdning, speciellt där tillgång till laddning med sladd är begränsad. Enligt Ford skulle upp till 75 procent av alla resor kunna göras med en solcellsdriven bil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se