Ford Fiesta på amerikanska
Ford Fiesta fortsätter att skörda framgångar världen över. Lilla Fiesta är en av världens riktiga storsäljare, trots att USA ännu inte har fått tillgång till bilen. Det blir det ändring på nu när Ford tar avstamp mot sin bränslesnåla framtid.
Fiesta är ett modellnamn som kanske inte får så många bilentusiasters hjärtan att klappa. Men vad bryr sig Ford om det när Fiesta är en av bilvärldens stora framgångssagor. Hittills har Fiesta sålts i tolv miljoner exemplar sedan den första generationen lanserades på 1970-talet. Nuvarande generation fortsätter på samma spår, hittills i år har Ford sålt ungefär en halv miljon Fiestor världen över. Nästa år blir siffran förmodligen ännu högre, då kan Ford nämligen även räkna in försäljning i USA. År 2012 beräknar Ford att man ska sälja drygt en miljon bilar baserade på Fiesta-plattformen världen över.
Nu är det dags för Fiesta att inta den nordamerikanska kontinenten. Och ankomsten har inte varit diskret. I en massiv reklamkampanj under namnet ”Fiesta Movement” har 100 personer fått köra den europeiska versionen av Fiesta under sex månader och rapportera om sina erfarenheter på Youtube och fotosajten Flickr. Kampanjen sägs vara en framgång och när det nu är dags för den officiella lanseringen är Fiesta-namnet väl inarbetat i amerikanernas medvetande. Lanseringen av Fiesta ses i mångt och mycket som en milstolpe i Fords färd mot en grönare och mer förnuftig image.
– Fiestas betydelse för företaget kan inte överskattas, säger Fords vice presschef Jim Farley.
Vad skiljer då amerikanen från europén? Inte mycket. Ford vill hävda att USA-versionen är endast 60 procent identisk med Europa-versionen, om det stämmer så har de lyckats dölja de 40 nya procenten mycket väl. Utseendemässigt syns förändringarna i fronten. Amerikanen tappar de vanliga dimljusen till förmån för insatser med LED-ljus. Sedanmodellen skiljer sig naturligtvis en hel del från vår uppfattning av hur Fiesta ska se ut. Sedanen får en kromad grill med tre horisontella ribbor och den lilla ”ryggsäcken” som hänger ut över bakaxeln gör att Fiesta ser ganska exotisk ut för oss kombiälskande svenskar.
Även på insidan är bilarna näst intill identiska. USA-Fiestan har fått knäkrockkuddar som ska skydda framsätesåkarna som även får sitta i lite lyxigare stolar än i Europabilen. Därtill är standardutrustningen aningen digrare. LCD-skärm, startknapp, bluetoothanslutning, aux-uttag för MP3-anslutning och automatisk klimatanläggning är standard.
När Fiesta ska säljas i USA väljer Ford att göra det med endast ett motoralternativ. Den enda motorn blir 1,6-litersbensinaren som är densamma i Europabilen. Amerikanska kunder kan dock välja till en Powershift-låda som debuterar i USA-versionen. Enligt Ford ska den nya lådan, som kan växlas ”halvmanuellt”, vara cirka tio kilo lättare än den konventionella automatlådan. Dessutom är den mer kompakt och ska inte kräva någon service.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se