Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Ford Focus facelift 2015
Ford Focus facelift 2015
Ford Focus facelift 2015
Ford Focus facelift 2015 Foto: Tom Nowak

Ford Focus facelift officiell – fakta och bilder

Nu visar Ford upp sin storsäljare i ny kostym. Tre år gamla generation tre av Focus ställs ut i Genève i uppfräschat utförande där nytt utseende ackompanjeras av uppdaterad teknik, bland annat nya snålare motorer.

Ford Focus av nuvarande generation tre presenterades 2010 för att lanseras året efter. Sedan dess har Fords populära C-segmentare försäljningsmässigt gått spikrakt uppåt. 2012 var den världens näst mest sålda bilmodell. 2013 tog Focus ytterligare kliv och var världens mest sålda bilmodell (sett till bilmodellnamnet).

Men för att upprätthålla de fina siffrorna går det inte att ligga på latsidan. En bilmodell måste hela tiden kännas ny och fräsch och det är just därför Ford nu efter bara tre år visar upp en uppdaterad Focus, eller som Ford själva kallar den för – nya Focus.

Ford Focus årgång 2015 bjuder på helt ny front med samma Aston Martin-inspirerade grill som bland annat lillebror Fiesta och elbilen Focus Electric har sedan en tid tillbaka, en grill som nya Mondeo också kommer att uppvisa när den kommer senare i år. Formerna ingår i det globala designspråk som Ford kallar One Ford.

 Strålkastarna har gjorts om och dimljusen i frontspoilern är numera rektangulära i stället för runda. Huven är inte lika slät som tidigare utan har tuffats till med veck.

 Nyheterna baktill på uppdaterade Focus, oavsett om vi kikar på halvkombin eller kombin, är inte lika lätta att notera som de framtill. Men bakluckan och stötfångaren har gjorts om en aning och bakljusen har ny layout och sägs vara ”tunnare”.

Interiört känner förare och passagerare igen sig om man kliver över från en Focus modellår 2014 till en 2015. Men det har ändå hänt en hel del saker. Ford har reducerat antalet knappar och reglare för att strama upp och förenkla helhetsintrycket. Dessutom har partierna i blanksvart plast försvunnit och nya kromdetaljer har tagit plats. Ratten är också omgjord för att göra handhavandet enklare – och då syftar vi inte på själva styrningen.

 Ett nytt fällbart armstöd har tagit placerats mellan framstolarna och mittkonsolen har fått utökat förvaringsutrymme. Numera kan flaskor av olika storlekar åka säkert med i bilen, exempelvis kan en enlitersflaska samåka med en kopp på fyra deciliter.

 En annan detalj som ska vara förbättrad med uppdaterade Focus och som både förare och passagerare lär märka är ljudisoleringen. Tjockare mattor, mer välisolerad torpedvägg och tjockare glas i sidofönstren ska göra körningen tystare. Focus var redan innan uppdateringen en tyst bil.

En annan nyhet interiört är att uppdaterade Focus blir första modell i Europa med Sync 2-infotainmentsystemet där en 8-tums pekskärm utgör den centrala delen för styrning av fordonets olika funktioner, så som navigation, radio, klimatanläggning med mera. Det går även att röststyra systemet. Till exempel kan du säga ”Jag är hungrig” så poppar en lista på skärmen upp över närbelägna mathak.

 Navigationen i Sync 2 utgörs av en tudelad layout med detaljerade 3D-vyer och förklarande bilder över korsningar och avfarter. Reseinformationen kommer från Michelinguiden.

En ny välkommen teknisk nyhet i samband med uppdateringen av Ford Focus är parkeringsassistenten som inte bara kan fickparkera utan även vinkelparkera bilen åt dig. Tidigare kunde Focus endast parkera parallellt med trottoarkanten, nu kan den alltså även parkera i vinkel mot trottoaren.

Motorerna i uppdaterade Focus har blivit mindre törstiga, upp till 17 (bensin) respektive 19 procent snålare (diesel). Dessutom presenteras två nya motorer i totalt fyra olika varianter.

 Nya är 1,5-liters EcoBoost-bensinmotorn (med stora delar teknik hämtad från 1,0 EcoBoost) som finns med effektuttag på 150 och 180 hästkrafter samt 1,5-liters TDCi-dieselmotorn som finns med 95 alternativt 120 hästkrafter. Sistnämnda i kombination med PowerShift-dubbelkopplingslåda är 19 procent snålare än sin motsvarande föregångare.

 EcoBoost-motorerna på 1,0 liter finns kvar sedan tidigare, antingen med 100 eller 125 hästkrafter. Dessutom kommer en ny version av denna lilla trecylindrigare maskin som tillsammans med automatlåda släpper ut under 100 gram koldioxid per kilometer.

 Fler motoralternativ finns, bland annat en 150-hästars TDCi-dieselmotor som är upp till 14 procent snålare än sin föregångare. Alla tillgängliga motoralternativ finner du i listan nedan.

 Precis som tidigare finns även en eldriven Ford Focus vid namn Electric. Någon hybrid eller laddhybrid nämner Ford ingenting om i dagsläget, men något sådant lär vara på gång relativt snart för att inte låta konkurrenterna ligga steget före, exempelvis nya Volkswagen Golf GTE.

De nämner heller ingenting om ST- och RS-versionerna. Förstnämnda lär ha 250 hästkrafter, precis som dagens Focus ST, medan Focus RS ryktas få uppemot 350 hästkrafter.

Nytt för Focus är också paddlar vid ratten. Vill du växla manuellt med paddlar finns möjligheten som tillval till alla automat- och dubbelkopplingslådor. Det är första gången Ford erbjuder det i Europa.

Mikael Stjerna har redan känt och klämt på nya, uppdaterade Ford Focus vilket du kan läsa om i Teknikens Värld nummer 7/2014 som utkommer 13 mars. Där serveras du allt du behöver veta om ”nya Focus”.

Motoralternativ Ford Focus 2015

MotorEffekt (hk)Växellåda
1,0-liters EcoBoost- bensinmotor1005-vxl manuell
1,0-liters EcoBoost- bensinmotor1256-vxl manuell
1,0-liters EcoBoost- bensinmotor (2015)1256-vxl automat
1,5-liters EcoBoost- bensinmotor1506-vxl manuell
1,5-liters EcoBoost- bensinmotor (2015)1506-vxl automat
1,5-liters EcoBoost- bensinmotor1806-vxl manuell
1,5-liters EcoBoost- bensinmotor (2015)1806-vxl automat
1,6-liters TI-VCT-bensinmotor855-vxl manuell
1,6-liters TI-VCT-bensinmotor1055-vxl manuell
1,6-liters TI-VCT-bensinmotor1255-vxl manuell
1,6-liters TI-VCT-bensinmotor1256-vxl PowerShift
1,5-liters TDCi-dieselmotor956-vxl manuell
1,5-liters TDCi-dieselmotor1206-vxl manuell
1,5-liters ECOnetic-dieselmotor1056-vxl manuell
1,5-liters TDCi-dieselmotor (2015)1206-vxl PowerShift
1,6-liters TDCi-dieselmotor956-vxl manuell
1,6-liters TDCi-dieselmotor1156-vxl manuell
2,0-liters TDCi-dieselmotor1506-vxl manuell
2,0-liters TDCi-dieselmotor1506-vxl PowerShift
2,0-liters TDCi-dieselmotor1806-vxl manuell
MotorEffekt (hk)Växellåda
1,0-liters EcoBoost- bensinmotor1005-vxl manuell
1,0-liters EcoBoost- bensinmotor1256-vxl manuell
1,0-liters EcoBoost- bensinmotor (2015)1256-vxl automat
1,5-liters EcoBoost- bensinmotor1506-vxl manuell
1,5-liters EcoBoost- bensinmotor (2015)1506-vxl automat
1,5-liters EcoBoost- bensinmotor1806-vxl manuell
1,5-liters EcoBoost- bensinmotor (2015)1806-vxl automat
1,6-liters TI-VCT-bensinmotor855-vxl manuell
1,6-liters TI-VCT-bensinmotor1055-vxl manuell
1,6-liters TI-VCT-bensinmotor1255-vxl manuell
1,6-liters TI-VCT-bensinmotor1256-vxl PowerShift
1,5-liters TDCi-dieselmotor956-vxl manuell
1,5-liters TDCi-dieselmotor1206-vxl manuell
1,5-liters ECOnetic-dieselmotor1056-vxl manuell
1,5-liters TDCi-dieselmotor (2015)1206-vxl PowerShift
1,6-liters TDCi-dieselmotor956-vxl manuell
1,6-liters TDCi-dieselmotor1156-vxl manuell
2,0-liters TDCi-dieselmotor1506-vxl manuell
2,0-liters TDCi-dieselmotor1506-vxl PowerShift
2,0-liters TDCi-dieselmotor1806-vxl manuell
MotorEffekt (hk)Växellåda
1,0-liters EcoBoost- bensinmotor1005-vxl manuell
1,0-liters EcoBoost- bensinmotor1256-vxl manuell
1,0-liters EcoBoost- bensinmotor (2015)1256-vxl automat
1,5-liters EcoBoost- bensinmotor1506-vxl manuell
1,5-liters EcoBoost- bensinmotor (2015)1506-vxl automat
1,5-liters EcoBoost- bensinmotor1806-vxl manuell
1,5-liters EcoBoost- bensinmotor (2015)1806-vxl automat
1,6-liters TI-VCT-bensinmotor855-vxl manuell
1,6-liters TI-VCT-bensinmotor1055-vxl manuell
1,6-liters TI-VCT-bensinmotor1255-vxl manuell
1,6-liters TI-VCT-bensinmotor1256-vxl PowerShift
1,5-liters TDCi-dieselmotor956-vxl manuell
1,5-liters TDCi-dieselmotor1206-vxl manuell
1,5-liters ECOnetic-dieselmotor1056-vxl manuell
1,5-liters TDCi-dieselmotor (2015)1206-vxl PowerShift
1,6-liters TDCi-dieselmotor956-vxl manuell
1,6-liters TDCi-dieselmotor1156-vxl manuell
2,0-liters TDCi-dieselmotor1506-vxl manuell
2,0-liters TDCi-dieselmotor1506-vxl PowerShift
2,0-liters TDCi-dieselmotor1806-vxl manuell