Ford Focus rostar mest – ny undersökning
Storsäljaren Ford Focus har svårt att stå pall mot rosten. När rostskydden på bilar av 2002 till 2005 års modeller kartläggs hamnar Focus i botten. Bättre rostskydd har Audi A4, VW Golf, BMW 5-serie, Nissan Micra och Renault Mégane.
BMW 5-serie, Nissan Micra, Renault Mégane och Volvo S/V40 är bäst i klassen när det gäller rostskydd hos nyare bilar från 2004-2005. Av de äldre bilarna från 2002-2003 är Audi A4, Volvo V/XC/C70 och Volkswagen Golf bäst på rostskydd. Det framgår av resultaten från en stor undersökning av Swerea Kimab, som är en sammanslagning av Korrosionsinstitutet och Institutet för metallforskning. Swerea Kimab har undersökt omkring 1 000 bilar av de 30 vanligaste modellerna i Sverige. Undersökningen är nedslående läsning för Ford.
Vid den förra undersökningen, om omfattade bilar från 1998-2001, hamnade Ford Mondeo i botten med sämst rostskydd. Ford har inte återhämtat sig efter det nederlaget. I den senaste undersökningen hamnar Ford Focus i botten av listan både när det gäller bilar från 2002-2003 och 2004-2005. Swerea Kimabs dom är hård. Ford Focus har signifikant lägre korrosionshärdighet än medianbilen. Focus får sällskap i botten av Chevrolet Trans Sport, Mazda 6, Kia Picanto och Hyundai Santa Fe.
Enligt Swerea Kimabs undersökning har rostskyddet förbättrats generellt på bilarna från 2002-2005 jämfört med bilar från 1998-2001. Men trots det är rost fortfarande ett stort problem på många bilar. I undersökningen granskades delar från dörrar, motorhuvar, bakluckor, bakskärmar och tröskellådor från 1 000 krockskadade bilar. Teknikerna har sågat ut delarna och öppnat spaltytorna för att komma åt rosten ordentligt. Swerea Kimab har samlat in delar från bilskrotar i Sverige, Danmark, Finland och Norge och påpekar att de undersökta bilarna har körts i de mest korrosiva vägmiljöerna i världen.
Enligt Swerea Kimab finns det mycket biltillverkarna kan göra för att förhindra att rosten äter upp bilarna. De viktigaste faktorerna för att hålla rosten borta är:
• Bra design så att onödiga fogar undviks och förhindrar direkt insprut av fukt och vägsmuts i befintliga punktsvetsade spalter och plåtomvikningar.
• Förzinkad kaross eller karossdetaljer av aluminium.
• ED-lack med god vidhäftning till metallytan och med god inträngning i spalter.
• Väl applicerat lim i plåtomvikningar med god täckning av spaltytor som skyddar från inträngning av fukt och vägsmuts.
• Sealer med god vidhäftning och av god kvalitet för tätning av plåtomvikningarnas öppningar.
• Applicering av ED-lack före tätning av fogar med sealer.
• Behandling med rostskyddsmedel som penetrerar och skyddar spaltytor som inte täckts av lim eller är tätade.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se