Ford går mot strömmen – lanserar flera etanolmodeller
Begreppet Flexifuel och bränslet E85 får ett oväntat uppsving då Fords svenska importör gör en större satsning och erbjuder flera olika etanoldrivna bilar.
Ford stod i stort sett ensamma bakom försäljningen av E85-drivna fordon när begreppet Flexifuel exploderade i Sverige i början av 2000-talet. Första generationen Ford Focus Flexifuel nådde den svenska marknaden under 2001 och nu, 20 år senare, meddelar den svenska Ford-importören Hedin Motor Company att man gör en större nysatsning på det tidigare så populära drivmedlet. Redan för två år sedan doppade dåvarande svenska Ford-importören tårna i etanolbadet då förra generationen av Ford Kuga Flexifuel importerades och såldes i drygt 1 000 exemplar. När Hedin Motor Company nu tar ett större grepp innebär det fem E85-modeller i fem olika storleksklasser. Ford Fiesta 95 hk, Puma 125 hk och transportbilen Transit Connect L1 och L2 100 hk ska lanseras nu under sommaren. De två på förhand mest intressanta E85-versionerna, Ford Focus 125 hk och Kuga laddhybrid, ska lanseras senare under kvartal tre i år.
Satsningen på E85 i Sverige kommer mitt i en fas där Ford liksom alla andra går mot elektrifiering, något Hedin Motor Companys informationschef Erik Lindham kommenterar så här:
– Elektrifiering är givetvis den väg vi kommer att ta på lång sikt. Det är den mest effektiva vägen mot att minska utsläppen från biltrafiken. Men det är flera år kvar tills vi är där, och vi behöver lösningar här och nu. Därför känns det otroligt kul att vi kan lansera hela fem nya etanol-modeller i Sverige.
TEST: Ford Kuga Plug-In Hybrid och 11 andra laddhybrider
Att erbjuda E85-drivna modeller till den svenska marknaden är bra och positivt, men det är inte automatiskt förenat med en miljövinst. Statistiken har tydligt visat att bilarna tankas med det drivmedel som är mest ekonomiskt fördelaktigt för stunden – vilket har inneburit att försäljningen av E85 kraftigt avtagit så snart bilarna har blivit billigare att driva med bensin. Med andra ord krävs samma sak som alltid har krävts – att priset på E85 hålls på sådan nivå att bensin blir ointressant att tanka. Då blir det en miljövinst.
TEST: Ford Ford Explorer Plug-In Hybrid mot 4 andra laddhybrid-suvar
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se