Ford ger inte upp etanolen

Ford fortsätter att satsa på etanol. Tack vare att man nu kan erbjuda E85 på volymbilen Focus räknar bolaget med att sälja 5 000 nya etanolbilar i år.

Förra våren presenterade Ford fem nya etanolbilar som ett sätt att öka satsningen på drivmedlet. De modeller som kan köras på E85 har börjat nå svensk mark och det rör sig om Puma, Kuga och Transit Connect. Företagskunder, kommuner och landsting har kontaktat Ford i frågan och tillverkaren ser därför att intresset för etanol ökar.

Nu ökar man engagemanget och erbjuder storsäljaren Focus med bränslet, vilket innebär att företaget hoppas sälja 5 000 nya etanolbilar under 2022. Focus ska stå för ungefär 3 000 av etanolbilsförsäljningen. Det gäller den nya, uppdaterade versionen det handlar om och den lanseras i april.

– Det känns väldigt bra att vi kan erbjuda så pass många modeller med kapacitet för E85, särskilt nya Focus med både automat och manuell låda. E85 för oss är en viktig del i mixen av alternativa drivmedel. Vi har givetvis ett stort fokus på elektrifiering men vi vill kunna erbjuda ett alternativ till dem som kanske inte har råd eller praktiska möjligheter att köra på el. Då är E85 ett bra alternativ, säger Erik Lindham, informationschef på Ford i Sverige.

Den femte modellen som släpps med etanoldrift är Fiesta, den manuella versionen med 95 hästkrafter. Precis som Focus ska Fiesta också uppdateras i år, redan nästa månad.

Etanoldrivna bilar kan vara ett billigare alternativ än bilar som drivs med bensin eller diesel, eftersom de inte drabbas av den så kallade Malus-beskattningen som höjdes förra året. Gemensamt för alla Fords etanolbilar är att de kan köras på antingen etanol E85, bensin eller en blandning av båda två.