090913-Ford Grand C-Max

Ford Grand C-Max med plats för sju

Bara dagar innan världspremiären på Frankfurtsalongen läcker bilderna ut på helt nya Ford Grand C-Max, den förlängda versionen av nya C-Max med plats för sju åkande. För första gången får vi också se hur nya (Grand) C-Max ser ut interiört.

För en dryg vecka sedan valde Ford att skicka ut ett kort pressmeddelande samt bilder som gav oss lite information om nya generationen C-Max. Vad de inte nämnde var att denna lilla MPV även ska komma i en sjusitsig version med bakre skjutdörrar, vilket vi dock kände till sedan tidigare genom spionbilder. Denna sjusitsiga version ville de hålla hemlig till Frankfurtsalongens öppnande på onsdag, men som vanligt håller inga hemligheter i bilbranschen.

I dag har bilderna läckt ut på sprillans nya Ford Grand C-Max, som den förlängda versionen heter. Med 15 centimeter längre kaross ska den rymma sju personer i stället för fem som vanliga C-Max rymmer. För att göra insteget till de två bakre sätesraderna så komfortabelt som möljigt har man försett bilen med skjutdörrar. Jämför man Grand C-Max med C-Max ser man några tydliga visuella skillnader, bland annat att den sluttande taklinjen att rätats ut och blivit mer plan samt att sidorutorna har en annan layout för att passagerarna i bakersta raden inte ska känna av någon klaustrofobi. Trots att vi ännu inte får se bilen bakifrån kan vi se att bakrutan och bakljusen har en helt annan utformning än på femsitsiga C-Max.

De i dag läckta bilderna innehåller också fyra interiörbilder av Grand C-Max, bilder som vi även kan applicera på C-Maxs interiör, då främst vad gäller instrumentpanelen.

Vi kan se att Ford har jobbat vidare på det ”mobiltelefonutseende” av mittkonsolen som introducerades i samband med nya Fiesta. I C-Max och Grand C-Max kan lugnt säga att mittkonsolens layout är mer vilsamt sober än i Fiestan som i stället använder sig av en ungdomlig touch, även om det är högst personligt hur man tolkar de båda varianterna. Mer premium i C-Max och Grand C-Max skulle man kunna säga om man nu vill använda sig av biltillverkarnas favorituttryck nummer ett.

Under huven väntas diesel- och bensinmotorer hämtas från Focus och Kuga. En helt ny motor är dock redan känd tack vare Fords knapphändiga information om C-Max från förra veckan. Det är en bensinare på 1,6 liter med fyra cylindrar och direktinsprutning som har tilläggsnamnet EcoBoost och som kännetecknar snål och ekonomisk gång.

Nya Ford C-Max och Grand C-Max baseras på samma bottenplatta, det vill säga den som bildar grund för nästa generation Focus som tros dyka upp under andra halvan av 2010.

I och med lanseringen, som äger rum i mitten av nästa år, får konkurrenter som Mazda 5 (just nu enda bilen i segmentet med skjutdörrar) samt Renault Scenic och Grand Scenic se upp. Kanske även Peugeot 308 SW har anledning att känna sig hotad.

Läs mer

Test och provkörningar