Ford Kuga facelift officiell med helt ny front
Men det är inte bara fronten som är ny hos ansiktslyfta Ford Kuga, bakdelen är även den kraftigt justerad. Interiört är förändringarna dock inte lika påtagliga, även om Sync 3 har tagit plats.
Det här är vad vi kallar en rejäl facelift. Medan många biltillverkare låter uppdatera sina modeller utan att det syns, samtidigt som de kallar bilen för ”ny”, gör Ford nästan tvärtom. De kallar modellen för ny, men så ser ju Kuga också ut som en ny modell trots att det rör sig om ”gamla” Kuga.
Det var på Genèvesalongen 2012 som Ford presenterade dagens Kuga, och nu fyra år senare har den kommit ungefär halvvägs in i sin livscykel. Uppdateringen följer samma mall som amerikanska Escape som presenterades som modellår 2017 i Los Angeles sent i höstas. Escape är nämligen namnet på Kuga i Nordamerika.
Fronten är helt omarbetad och den lilla, låga grill som Kuga generation två hittills haft är ersatt med en rejäl av senaste Ford-snitt. Grillen får Kuga att väldigt mycket påminna om en annan suvmodell, nämligen Edge som presenterades för snart två år sedan och som nu äntligen är Sverige-aktuell.
Men det är inte enbart grillen som är ny i främre änden av bilen, hela frontpartiet inklusive huven har gjorts om. Strålkastarna har till viss del samma form som tidigare, men känns ändå nya med sina modifierade insatser och lysdiodsslingor.
Från sidan sedd är Kuga modellår 2017 sig lik, men baktill är mycket nytt. Bakljusen har helt ny form och partiet på bakluckan mellan just bakljusen är helt nytt. Nya veck och delvis omgjord stötfångare ger bilen en helt ny bakre karaktär.
Nya fälgar i olika storlekar och nya karosskulörer är andra nyheter som gör uppdaterade Kuga komplett på utsidan.
Insidan är inte lika kraftigt uppdaterad som utsidan. Bland det nya noteras ratten, små förändringar på mittkonsolen och uppdaterad knapplayout till klimatanläggningen och – så klart – att handbromsspaken har ersatts med en liten knapp. Med andra ord manövreras parkeringsbromsen på elektronisk väg.
Nytt är också infotainmentsystemet som har uppgraderats till Fords Sync 3 innehållandes en pekskärm på åtta tum. Systemet innehållet dessutom stöd för både Android Auto och Apple CarPlay.
Vid uppdateringen har Ford också passat på att göra Kuga säkrare än tidigare, bland annat med aktiva kurvljus, vridmomentsfördelare och förbättrat autobromssystem som klarar hastigheter upp till 50 km/h i stället för som tidigare 30 km/h.
Maskinellt blir det samma palett som tidigare, men med ett nytillskott. Dagens 1,5-liters EcoBoost-maskin på 150 alternativt 182 hästkrafter samt 2,0-liters TDCi-maskin på 150 alternativt 180 hästkrafter får ett svagare TDCi-dieselsyskon på 1,5 liter och 120 hästkrafter. Denna maskin kommer endast att kunna kombineras med framhjulsdrift.
Uppdaterade Ford Kuga börjar säljas i höst, men först ska den visas upp på Mobile World Congress i Barcelona som pågår denna vecka och avslutas i dag. Du som tänker åka ner till bilsalongen i Genève nästa vecka lär förmodligen kunna se den även där.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se