Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Ford Mondeo facelift officiell med ny hybridversion

Ford rullar vidare med Mondeo som nu presenteras i uppdaterat utförande. Extra fokus ligger på hybridkombiutförandet.

I dag har bilsalongen i Belgiens – och EU:s ena – huvudstad Bryssel öppnat. Om det bjuds på brysselkål i någon monter vet vi inte, däremot vet vi att i Fords monter står Mondeo i ansiktslyft utförande, tre år efter uppdateringen av modellens amerikanska syskon Fusion.

Rent visuellt är det inga stora förändringar. Fronten har justerats varsamt med ny form på grillen enligt samma mall som på nya Focus. Strålkastarna har samma form som tidigare men dimljusen är lite annorlunda och försedda med lysdiodlampor. Hela frontspoilerpartiet har möblerats om och innehåller mindre krom än tidigare, även Vignale-varianten fortfarande har en del av den varan.

Bakljusen är till formen likadana som tidigare, men det brukar ju vara insidan som räknas och det är där Ford har lagt energin (alltså inuti bakljusen).

Ford Mondeo Kombi Hybrid 2019

Den stora nyheten med uppdaterade Mondeo är att hybridvarianten numera även finns i kombiutförande, tidigare har den bara funnits som sedan (på grund av att Fusion i USA endast finns som hybridsedan).

Hybriddrivlinan ter sig väldigt lik den som fanns innan uppdateringen, men Ford säger sig ha uppgraderat den. Bensinmotorn på 2,0 liter arbetar fortfarande enligt Atkinson-principen och samarbetar med en elmotor, tillsammans utvecklar de fortfarande 187 hästkrafter. Batteriet har samma kapacitet som tidigare, det vill säga 1,4 kWh.

Maskineriet är sammankopplat med de drivande hjulen via en ”automatisk effektdelningsväxellåda som matchar prestandan i en steglös växellåda”, alltså en CVT-låda precis som tidigare.

Mondeo ST-Line i halvkombiutförande, eller kombisedan som Ford kallar karosstypen.

Ford Mondeo Kombi Hybrid uppges förbruka 0,44 liter per mil, samma siffra som sedanversionen specificerades med innan uppdateringen.

Lastutrymmesmässigt tappar hybriden en hel del av Mondeo Kombis normala kapacitet. Bagagevolymen uppges till 403 liter, 122 liter mindre än i vanliga kombin. Med nedfällt baksäte är siffran 1 508 liter, även den siffran är 122 liter mindre än i en icke-hybridkombi.

En nyhet på insidan är att växelväljaren numera är ett vred.

Uppdaterade Mondeo har fler motoralternativ, för den som inte vill blanda in elektricitet i framdrivningen. Dels en 2,0 EcoBlue-diesel med tre olika effektuttag på 120, 150 och 190 hästkrafter och dels en 1,5 EcoBoost-bensinare på 165 hästkrafter. Samtliga motorer, inklusive hybridalternativet, lever upp till de utsläppskrav som ställs enligt Euro 6d TEMP-certifieringen.

Andra nyheter hos Mondeo är förbättrad adaptiv farthållare som nu har start/stopp-funktionalitet, den kan med andra ord bromsa ned bilen till stillastående och på egen hand få bilen att börja rulla igen (om stillaståendet inte överstiger tre sekunder).