Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
070926-euro-ncap-mondeo070926-euro-ncap-mondeo070926-euro-ncap-mondeo
070926-euro-ncap-mondeo

Ford Mondeo och VW Tiguan fick högsta betyg krocktest

Nu har Euro NCAP testat fyra nya bilar. Ford Mondeo och VW Tiguan fick full pott, fem stjärnor, medan Hyundai i30 och VW Caddy endast fick fyra stjärnor vardera.

Fyra bilar i fyra olika klassindelningar. Ford Mondeo i klassen stora familjebilar, Hyundai i30 i små familjebilar, Volkswagen Tiguan i små offroad-bilar 4x4 samt Volkswagen Caddy i klassen små MPV.

Ford Mondeo

Ford Mondeo fick alltså högsta betyg, fem stjärnor, i vuxenskyddet. Totala poängen blev 35 uppdelat på följande. Frontkollision 15, sidokollision 16, stolpkollision 2 samt bältespåminnare 2 poäng. 35 poäng är högsta möjliga en bil kan få.

Mondeons kupéutrymme förblev intakt vid frontkollisionen. Bilens ratt försköts framåt vilket gav mer utrymme för förararen, vars knä skyddades väl av den nedre så kallade knäkrockkudden. På passagerarsidan skyddas passageraren utmärkt då dennes knä och ben undgår kontakt med instrumentbrädan.

I barnskyddet får Ford Mondeo fyra stjärnor av fem möjliga – 39 poäng totalt. Kontakt för att kunna stänga av passagerarkrockkudden kan köpas som tillval hos Ford-handlaren. Därför har Euro NCAP ej bedömt Mondeo i detta fall – den information som presenteras för föraren om krockkuddens status. Däremot var varningstexten om att använda bakåtvänd barnstol i samband med krockkudden inte tillräcklig. Utmärkningen av ISOFIX-fästen i baksätet hjälpte också till att dra ner totala betyget då märkningen ansågs knapphändig.

I fotgängarskyddet fick nya Ford Mondeo två av fyra möjliga stjärnor – 18 poäng totalt. Stötfångaren fick maximala poäng för skyddet mot fotgängarens ben. Huven ansågs skydda barns huvud på ett medelbra sätt. Det som får sämst poäng i fotgängarskyddet är huvens kanter och ytan på huven där vuxna fotgängares huvud slår i – dessa båda anses dåliga.

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan fick också högsta betyget, fem stjärnor, i vuxenskyddet. Totala poängen blev en mindre än hos Mondeo, alltså 34, fördelade som följer. Frontkollision 14, sidokollision 16, stolpkollision 2 samt bältespåminnare 2 poäng.

Vid frontkollisionen förblir Tiguans kupéutrymme intakt. Volkswagen har gjort mycket för att minimera risken för skador från instrumentpanelen, men ändå riskerar föraren både knä- och lårbensskador då ratt och tändningslåscylinder trycks inåt i kupén.

Vid sido- och stolpkollision fick Tiguan högsta poäng och där fanns inget att anmärka.

I barnskyddet får Volkswagen Tiguan fyra stjärnor av fem möjliga – 39 poäng totalt. Tiguan får maximala poäng för skyddet av ett 1,5 år gammalt barn. Passagerarkrockkudden kan inaktiveras så att bakåtvänd barnstol kan användas. Däremot dras poängen ner eftersom statusen på passagerarkrockkudden visas på ett undermåligt sätt. Etiketten som varnar för bakåtvända barnstolar då krockkudden är aktiv är otydlig och kan samtidigt väldigt lätt tas bort. ISOFIX-fästenas utmärkning i baksätet fick inte heller godkänt.

I fotgängarskyddet fick Volkswagen Tiguan två av fyra möjliga stjärnor – 17 poäng totalt. Stötfångaren får maximalt med poäng för sitt skydd för fotgängarens ben, men framkanten på huven drar ner betyget och poängen då det ger dåligt skydd för fotgängaren.

Volkswagen Caddy

Volkswagen Caddy fick bara fyra stjärnor av fem möjliga i vuxenskyddet. Totala poängen blev 27 fördelade på 12 i frontkollision, 15 i sidokollision, 0 i stolpkollision samt 0 i bältespåminnare.

Vid frontkollisionen förblev kupéutrymmet intakt. Ett tryck över förarens bröst gjorde att skyddet över den kroppsytan var marginell. Euro NCAP skriver dock inte vad som utgör trycket över bröstet. Instrumentbrädans struktur utgör en risk för skador på knä och lårben hos både förare och passagerare.

I sidokollisionen drogs det av en poäng eftersom skjutdörren på förarsidan inte förblev stängd efter smällen. Tittar man endast på krocktestdockan så skulle Volkswagen Caddy få maximala poäng, men så var inte fallet.

Inget stolpkollisionstest utfördes på Caddy då bilen inte är standardutrustad med sidokrockgardiner.

I barnskyddet får Volkswagen Caddy tre av fem möjliga stjärnor – 30 poäng totalt. Huvudet hos ett treårigt barn rör sig framåt mer än de 550 millimeter Euro NCAP har som gräns, vilket gör huvudet sårbart för kontakt med bilens interiöra detaljer. Passagerarkrockkudden kan inaktiveras så att bakåtvänd barnstol kan användas. Däremot dras poängen ner eftersom statusen på passagerarkrockkudden visas på ett undermåligt sätt. Etiketten som varnar för bakåtvända barnstolar då krockkudden är aktiv är dessutom otydlig. ISOFIX-fästenas utmärkning i baksätet fick inte heller godkänt.

Fotgängarskyddet hos Volkswagen Caddy fick två av fyra möjliga stjärnor – 13 poäng totalt. Varken stötfångare eller framkanten av huven fick några poäng för det undermåliga skydd de erbjuder fotgängarens ben. Vuxna fotgängares huvud skyddet medelmåttig av huvens övre del.

Hyundai i30

Hyundai i30 fick endast fyra av fem möjliga stjärnor i vuxenskyddet. Totala fick bilen 33 poäng fördelade som följer. 12 poäng i sidokollisionen, 16 i sidokollisionen, 2 i stolpkollisionen samt 3 för bältespåminnare.

Vid frontkollisionen förblev i30:s kupéutrymme intakt och skulle egentligen poängmässigt få fem stjärnor i vuxenskyddet om bilen inte hade haft ett antal grova missar. Förarens högra knä utsätts för sådan belastning att direkt farliga skador kan uppstå på lårben och skenben. Detta i kombination med strukturer i instrumentbrädan, som allvarligt kan skada de åkandes knä och lårben, ger ett väldigt dåligt skydd.

I barnskyddet får Hyundai i30 tre av fem möjliga stjärnor – totalt 34 poäng. Passagerarkrockkudden kan inaktiveras så att bakåtvänd barnstol kan användas. Däremot dras poängen ner eftersom statusen på passagerarkrockkudden visas på ett undermåligt sätt. Etiketten som varnar för bakåtvända barnstolar då krockkudden är aktiv är dessutom otydlig – den syns endast när passagerarsidans solskydd är nerfällt. ISOFIX-fästenas utmärkning i baksätet fick inte heller godkänt.

I fotgängarskyddet fick i30 två av fyra stjärnor – totalt 14 poäng. Skyddet för ett barns huvud var medelmåttigt. Skyddet för en vuxens huvud var däremot dåligt samtidigt som framkanten av huven skyddade väldigt dåligt.

Euro NCAP – Ford Mondeo

Euro NCAP – Volkswagen Tiguan

Euro NCAP – Volkswagen Caddy

Euro NCAP – Hyundai i30