Ford-motor slår 16 världsrekord
Fords nyligen introducerade 1,0 Ecoboost-motor har lyckats slå hastighetsrekord, inte en och inte två utan 16 nya världsrekord är nu noterade för den en liter stora motorn.
Ecoboost har oftast lyfts fram som Fords lite mer bränsleeffektiva motoralternativ, men nu har motorn även kvalat in sig själv som ett litet kraftpaket. 1,0 Ecoboost-motorn har plockat hem 16 hastighetsrekord under översyn av motorsportförbundet FIA.
Förarna, bland dem WRC-föraren Jari-Matti Latvala, blev tilldelade var sin 125 hästkrafter starka Ford Focus 1,0 Ecoboost och satte rekorden på CERAM-banan i franska Mortefontaine under två dagar.
1. Stående start en kilometer – 113.522 km/h
2. Stående start en mile – 79.402 mph
3. Flygande start 1 kilometer – 176.168 km/h
4. Flygande start 1 mile – 108.548 mph
5. Högsta genomsnittsfart på 10 kilometer – 172.053 km/h
6. Högsta genomsnittsfart på 100 kilometer – 187.579 km/h
7. Högsta genomsnittsfart på 500 kilometer – 186.793 km/h
8. Högsta genomsnittsfart på 10 miles – 110.237 mph
9. Högsta genomsnittsfart på 100 miles – 118.412 mph
10. Högsta genomsnittsfart på en timme – 191.056 km/h (118.716 mph)
11. Högsta genomsnittsfart på 1000 kilometer – 164.361 km/h
12. Högsta genomsnittsfart på 500 miles – 102.656 mph
13. Högsta genomsnittsfart på 1000 miles – 103.357 mph
14. Högsta genomsnittsfart på 6 timmar – 165.555 km/h (102.871 mph)
15. Högsta genomsnittsfart på 12 timmar – 166.784 km/h (103.634 mph)
16. Högsta genomsnittsfart på 24 timmar – 171.029 km/h (106.272 mph)
Ford Focus 1,0 Ecoboost är, med nuvarande regler, miljöbilsklassad med en genomsnittsförbrukning på 0,5 liter milen vilket ger ett koldioxidutsläpp på 114 gram per kilometer. 0-100 tar 11,3 sekunder och toppfarten är enligt Ford 193 kilometer i timmen.
Samtliga rekord var i Kategori B (serietillverkade bilar), Grupp 1 (fyrtaktsmotorer) och Klass 5 (motorer med slagvolym mellan 850-1 000 kubikcentimeter).
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se