Ford och GM utvecklar 9- och 10-växlade automatlådor
Ford och GM lägger rivaliteten åt sidan en stund och hjälps åt med att utveckla en ny generation automatlådor med nio och tio växlar. De två ärkerivalerna väljer att samarbeta för att skynda på utvecklingen.
Ford och General Motors har kommit överens om att de ska hjälpas åt i utvecklingen av en ny serie automatlådor. De nya automatlådorna ska ha så många som nio och tio växlar och användas i såväl fram- som bakhjulsdrivna bilar och allt från små personbilar till crossovers och stora så kallade ”trucks”. Ingenjörslag från Ford och GM har redan börjat arbeta och de kommande automatlådorna ska ge både bättre komfort och lägre bränsleförbrukning.
De två amerikanska biljättarna skulle visserligen kunna utveckla de nya automatlådorna var för sig men tillsammans säger de sig nå resultat snabbare och till lägre kostnader. Något svårt beslut lär det inte ha varit eftersom Ford och GM redan har samarbetat på växellådsfronten sedan flera år. Under det senaste decenniet har de byggt omkring åtta miljoner exemplar av en samutvecklad sexstegad automatlåda för framhjulsdrivna (bilden) som har sålts över hela världen. Ford har monterat dem i modellerna Fusion, Edge, Escape och Explorer medan GM har stoppat ned dem i Chevrolet Malibu, Traverse, Equinox och Cruze. De sexväxlade lådorna har utvecklats gemensamt men sedan byggts individuellt av Ford och GM och så ska man göra även med de nya automatlådorna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se