Ford sänker hastigheten med uppkopplade bilar
Ford testar nu geofencing i sina uppkopplade bilar för att automatiskt sänka hastigheten kring skolor, sjukhus och liknande.
Tidigare har vi rapporterat om Fords tester med uppkopplade trafikljus i Tyskland, nu breddar man testandet till att automatiskt sänka hastigheten för uppkopplade bilar via geofencing.
Geofenceing är en virtuell geografisk gräns och med hjälp av detta vill Ford göra gator säkrare för andra trafikanter och fotgängare. Enligt Ford är upp till 29 procent av dödsfallen på vägarna i Europa fotgängare och cyklister och man ser inrättandet av 30 km/h-zoner som en av nyckelåtgärderna för att minska risken för dessa i stadsområden.
Testet pågår till mars 2023 och rent praktiskt går det ut på att en flotta eldrivna Ford Transit körs runt 30 och 50 km/h-zoner i Köln, Tyskland. Med hjälp av de geografiska avgränsningarna sänker bilarna automatiskt hastigheten till aktuell begränsning när de rullar in i zonen. Föraren meddelas vad som sker via instrumenteringen där den nya hastigheten blinkar.
– Teknik för uppkopplade fordon har den bevisade potentialen att hjälpa till att göra vardagens körning enklare och säkrare till nytta för alla, inte bara personen bakom ratten, säger Michael Huynh, chef för City Engagement Germany, Ford of Europe.
Längre fram ser Ford även att man ska kunna ställa in egna geofencing-zoner i hastigheter ner till 20 km/h vilket skulle kunna användas vid privata anläggningar eller depåer och liknande. Samt dynamiska zoner att användas vid vägarbeten och tidsbegränsade hastighetszoner.
https://www.youtube.com/watch?v=36wVQGISZVU&ab_channel=FordNewsEurope
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se