Ford ska ta Lincoln till toppen
Ford överväger att göra Lincoln till ett globalt premiummärke. Om det blir något av planerna ska Lincoln konkurrera med BMW, Mercedes, Audi och självklart ärkerivalen GM:s Cadillac.
Lincoln är ett förhållandevis okänt märke här i Sverige. De få bilar som ändå rullar på svenska bilar är mestadels den gigantiska suven Navigator. Lincoln är dock inget litet obskyrt märke som bygger enstaka bilar. Förra året såldes drygt 130 000 bilar, endast en procent av dessa tog sig utanför den nordamerikanska kontinenten. Men nu finns det alltså planer för att fler bilar ska ta sig ut i världen, främst till Europa och Asien. Redan idag säljs ett mindre antal bilar i Mellanöstern.
I en intervju med Auto Motor und Sport säger Fords vd Alan Mulallyatt man överväger att distribuera bilar till Europa och Asien. Detta uttalande utvecklades senare av en talesperson från Ford som säger att ärendet är en sak för framtiden. Eftersom fokus för närvarande ligger främst på den nordamerikanska marknaden får övriga världen vänta ett tag till. Man får anta att Ford med avundsjuka har sneglat på GM:s framgångar i världen med Cadillac. För några år sedan var Cadillac ett nästintill dött märke i Europa. Förra året såldes 241 000 bilar och den nya CTS fick mycket god kritik från motorpressen, Motor Trend valde den till årets bil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se