Ford slopar fyrcylindrig Mustang
Ford slopar den fyrcylindriga Ecoboost-motorn till Mustang i Europa. Den säljer helt enkelt för dåligt.
Sedan den nuvarande sjätte generationen Mustang lanserades 2014 har den gått att köpa med ett mer sansat motoralternativ än den klassiska femliters V8. En fyrcylindrig 2,3-litersmotor med turbo hämtad från syskonet Focus RS som levererar 317 hästkrafter. En kompetent maskin som räcker till men nu är det slut med det. Mustang är starkt förknippad med V8 och det har märkts på försäljningssiffrorna vilket lett till beslutet att slopa Ecoboost-motorn i Europa.
Nuvarande Mustang börjar bli till åren och en ny generation kommer troligen att lanseras någon gång 2022-2023. Kanske kommer detta även att bli den sista generationen Mustang i den form vi är vana att se den.
Men än så länge är det inte över för dagens Mustang som nyligen kom i Mach 1-kostym. Den har i grunden samma V8 som GT men med 460 i stället för 450 hästkrafter. Samt en del utseendemässiga förändringar. Alltså samma effekt som Bullitt-versionen som tillverkades i en begränsad upplaga. Nya Mustang Mach 1 kostar från 602 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se