Fords nya hybrider bäst i klassen
I alla fall enligt Ford själva. Med 2010 års modeller av Ford Fusion och Mercury Milan lanserar Ford en ny generation hybrider som ska få fart på försäljningen. Enligt Ford blir de två sedanerna snålast i klassen.
Toyota kan gå och dra något gammalt över sin Prius och hybridversionen av Camry. Det verkar vara undertonen när Ford presenterar sin nya hybridsatsning. Att döma av Fords egna uppgifter om de kommande hybridversionerna av Ford Fusion och Mercury Milan kommer de andra hybriderna få en riktig match. Enligt Ford ska de två hybridsedanerna vara de mest teknologiskt avancerade Ford-bilarna någonsin. Fusion och Milan blir de första bilarna med vad som, enligt Ford, är nästa generation hybridsystem. Och de ska ha bäst bränsleekonomi i klassen. Några definitiva siffror som backar upp det påståendet har Ford ännu inte offentliggjort. Däremot uppskattar de att hybridbilarna ska dra ungefär 0,6 liter per mil.
Fusion och Milan får en ny SmartGauge-panel på vilken föraren kan läsa av bilens status. Bilarna ska kunna köras enbart på eldrift upp till 75 km/h. Batterikraften räcker till färder på upp till 1,3 mil, därefter hoppar förbränningsmotorn igång. Motorn i fråga är en fyrcylindrig 2,5-liters bensinare som ger 155 hästkrafter. Hybridsystemet baseras på det som redan i dag sitter i Ford Escape Hybrid och Mercury Mariner Hybrid. Denna nya version ska vara 30 procent mindre, 23 procent lättare, samtidigt som den är mer kraftfull och billigare att tillverka.
I och med de nya årsmodellerna av Fusion och Milan planerar Ford att dubbla produktionen av hybridbilar. Från 25 000 till 50 000 bilar per år. Ford Fusion och Mercury Milan börjar säljas i USA med start nästa år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se