Försäljningen av gasbilar rasar
Man skulle kunna tro att försäljningen av gasdrivna bilar blomstrar, men så är inte fallet trots de höga bensin- och dieselpriserna. Jämför man årets sex första månader med samma period förra året kan man tala om ett försäljningsmässigt ras. Nu höjs röster för att få regeringen att vända trenden.
Under årets första sex månader såldes totalt 475 gasdrivna bilar i Sverige. Motsvarande siffra under förra årets sex första månader var 1 060. Året innan var försäljningen ännu större. En stor anledning till det stora raset är Volvos nedläggning av gasbilar vid årsskiftet mellan 2006 och 2007. Siffrorna redovisas av Bilindustriföreningen.
– Vi har sett en stor skillnad sedan Volvo lade ned sin produktion, säger Michelle Ekman, ansvarig för fordonsgas på branschorganet Gasföreningen.
Gasföreningen vill nu se att regeringen tar tag i den negativa trenden och ger fler morötter som stimulerar produktionen av biogas och utbyggnaden av tankställen som erbjuder gas. I dagsläget finns det endast 90 tankställen i vårt land som erbjuder gas till allmänheten.
Michelle Ekman pekar på flera anledningar till varför gasdrivna bilar säljer dåligt, trots att den allmänna uppfattningen är att gasbilar är bättre för miljön. Dels är utbudet av gasbilar litet samtidigt som inköpspriset av en gasbil är högre än för motsvarande bensinbil, ofta 20 000 till 30 000 kronor högre.
– Men staten betalar ut en miljöbilspremie på 10 000 kronor och vissa städer erbjuder gratis parkering. Och om bilen används som tjänstebil minskar beskattningen av förmånsvärdet med 40 procent, säger hon.
På bilden ovan ser vi gasdrivna Mercedes B170 NGT.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se