Försäljningen av Suzuki Jimny begränsas
Under 2020 kan det bli svårt att köpa en ny Suzuki Jimny i Europa. Suzuki uppges begränsa försäljningen kraftigt eftersom Jimny släpper ut för mycket koldioxid.
Det blev en bejublad comeback för Suzuki Jimny som lanserades i helt nytt utförande 2019. Men succén verkar bli kortvarig, åtminstone i Europa. Suzuki kommer att mer eller mindre stoppa försäljningen av Jimny i Europa på grund av de striktare utsläppskraven som träder i full kraft 2021. Då får en biltillverkares genomsnittliga koldioxidutsläpp inte överstiga 95 g/km.
Den nivån beräknas Suzuki inte nå om de fortsätter att sälja Jimny i stora antal. Suzuki i Storbritannien har redan gått ut med ett officiellt uttalande där de förklarar att Jimny endast kommer att säljas i väldigt begränsad omfattning under 2020 och att man ska anstränga sig för att leverera bilar till kunder som redan har lagt en beställning.
I Sverige är hela 2020 års tilldelning av Jimny slutsåld och importören Nimag bekräftar att antalet bilar som exporteras från Japan till Europa begränsas kraftigt. Dels på grund av utsläppskraven, dels på grund av hög efterfrågan på hemmamarknaden.
TEST: Suzuki Jimny mot Dacia Duster och Jeep Wrangler
Det kan dock finnas hopp för Jimny. Autocar India rapporterar att Jimny kommer att göra comeback i Europa 2021 som en transportbil. Genom att bland annat ta bort baksätet kan Suzuki sälja Jimny som en kommersiell modell och därmed kringgå utsläppskraven.
Redan före rapporterna och begränsningen av Jimny-försäljningen har det varit långa väntetider på en ny bil, och priserna på begagnade bilar är höga. I skrivande stund finns det flera Jimnys utannonserade på blocket för 299 000 kronor. Beställer man en ny Jimny med automatlåda och Inclusive-paket kostar den 244 900 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se