Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
051209_porsche_gt2
051209_porsche_gt2
051209_porsche_gt2
051209_porsche_gt2

Första bilderna på nya 911 Turbo!

Nya Porsche 911 Turbo gjorde en provkörning på Nürburgring. Men inte utan att fastna på linsen. Teknikens Värld har de första bilderna.

Teknikens Värld kan som första media presentera unika bilder tagna på den kommande Porsche 911 Turbo. Bilderna visar prototyper under hemlig provkörning på Nürburgring.

Nya Turbo baseras på 997-serien och skillnaderna mot den tidigare 996:an är betydande. De designmässiga attributen är flera, och tydliga. Fronten får helt nytt utseende jämfört med de vanliga 911 Carrera-modellerna. Turbon behåller de tre stora karaktäristiska luftintagsöppningarna, men får blinkers snyggt integrerade i en särskild ”vinge”. Vid sidorna av luftintagen, placerade långt ut för en så ”fet” look som möjligt, finner vi nya runda dimljus. Bakflyglarna hämtas från den fyrhjulsdrivna 911 Carrera 4/4S, vilket innebär en totalbredd på dryga 185 centimeter. Luftintagen på bakskärmarna blir större och delas av med en liten vingformad avskiljare. Som traditionen bjuder har 911/997 Turbo ett rejält ”fågelbad” där bak, ingen 911 Turbo utan en fast monterad spoiler på motorluckan.

Fälgarna blir 19 tum som standard, men både 20 och 21 tum kommer att finnas som extratillbehör. Däckdimension blir fram 235/40 ZR 19 och bak ultrabreda 315/30 ZR 19.

Ryktena från ”Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG Stuttgart” utvecklingscenter i Weissach säger att den nya, större 3,8-liters sexcylindriga boxermotor får en totaleffekt på mäktiga 480 hästkrafter. Dubbla turboaggregat, vikteffektförhållande på cirka 3,5 kg/hk kommer enligt tyskkällor ge acceleration 0-100 km/h på under fyra sekunder, toppfarten beräknas blir över 310 km/h. Givetvis blir fyrhjulsdrift standard. Senare under 2007 kommer en 911 Turbo S med cirka 525 hk för de riktigt hästkraftsstinna! Karosserna blir Coupé och Cabriolet, premiären för nya 911 Turbo blir på Genèvesalongen (2-12 mars). Längre fram kan vi förvänta oss en 911 GT2, vilket är en tvåhjulsdriven Turbo anpassad för riktig banracing.